zaterdag, oktober 10, 2009

Vaalbeek

Vrijdag ging ik de kinderen na een schoolkamp ophalen in Vaalbeek, op 6km van Leuven. Een onlangs heringericht kruispunt trok mijn aandacht:
Een grijze OFOS, met een stukje fietssuggestiestrook als aanloopstrook naast het fietspad. Waarschijnlijk de enige plaats in België waar een fietssuggestiestrook naast een fietspad ligt, of wordt dit meer gedaan?

Het fietspad is een fietspad zoals dat veel in landelijke gemeentes wordt aangelegd: voor fietsers te smal (80cm) en voor een voetpad is er dan bijna geen plaats meer (20 a 40cm). Bovendien staan er daar dan nog eens elektriciteitskasten, verkeerspalen, vuilzakken en dergelijke op.Voetgangers moeten hierdoor continu uitwijken naar het fietspad, waardoor het eigenlijk te eng wordt voor de fietser. Geen wonder dus dat snelle fietsers op de rijbaan rijden, zij zijn eigenlijk de toetssteen voor een deugdelijk aangelegd fietspad. Indien zij verkiezen op de rijbaan te rijden, is dit omdat het fietspad werd aangelegd uit verkeerd motieven: fietsers weg van de rijbaan om het autoverkeer vlotter te laten doorstromen, eerder dan: we geven de zachte weggebruiker een veilige en comfortabele ruimte. Spijtig genoeg kiest de politie ook steeds het standpunt van de eerste (vooroorlogse) mentaliteit. Karel Pardaens, aka de Rosse Raket kan er boos over mee praten (hier, hier, hier en tenslotte hier).
De fietspaden die door vele gemeentes met steun van provincie en Vlaams gewest worden aangelegd, en die de minimum afmetingen niet halen, zouden eigenlijk niet 'fietspad' en 'voetpad' mogen genoemd worden. Weg met deze schaamborden! Zij zijn niet de subsidies niet waard die ze krijgen, gemeentes zouden verplicht moeten worden het geld terug te geven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten