woensdag, augustus 04, 2010

Kris kras door Den Haag

Terwijl mijn vrouw een afspraak had in Den Haag, ben ik er zondag even gaan rondfietsen. Mijn toer ging ongeveer zo: Den Haag - Nootdorp - Pijnacker - Delftgauw - Delft - Den Haag centrum - Scheveningen - Den Haag centrum. Ongeveer 40km gefietst. Ongeveer 400 foto's fietsinfrastructuur getrokken.

Maak kennis met mijn Rosinante:

Wat viel mij vooral op in vergelijking met Leuven (en Vlaanderen in het algemeen):
- rechtsaf door rood.

- onbewaakte, maar vooral bewaakte stallingen, zelfs in winkelwandelstraten, en op stadspleintjes.

- fietspaden altijd rechtdoor, niet zomaar uitbuigen om dan in de bocht conflicten te genereren, maar fietsers en ander verkeer zoveel mogelijk al voor het kruispunt laten weven.

- nergens dwarse beugels, wel paaltjes voor het weren van auto's, en meestal op een ruime 1m50 afstand uit elkaar.

- ruime bochten.

- op lichten geregelde kruispunten: ALLE verkeersstromen lichtengeregeld, geen bypass voor auto's.

- op ronde punten voorrang voor overstekende fietsers, en op sommige zijn de fietsroutes ontdubbeld van ander fietsverkeer rond rotonde.

- fietsstraten, verschillende vormen, ook zonder speciale fietsstraat-borden.

- fietsroutes bestaan uit mix van fietspaden, ventwegen, woonstraten.

- opstelplaats aan lichten/kruispunten zonder dwarsend fietsverkeer te hinderen.

- breedte breedte breedte.

- fietsroutes die ergens naar toe gaan, met signalisatie (anders was ik nooit meer op mijn beginpunt geraakt) en idien nodig omleidingen voor fietsers.

- gelijkgrondse aanliggende fietspaden op rustige wegen waar geweefd kant worden, en afgescheiden naast drukkere wegen.

- als er een bordje staat 'doorlopende' straat, dan loopt ze echt dood! Indien fietsers door kunnen is dit altijd aangeduid.

Al bij al eigenlijk kleine verschillen, maar het totaalbeeld is helemaal anders. Vooral heeeeeel fietsvriendelijk. De komende weken, na onze vakantie naar Spanje, zullen hier ongetwijfeld nog wel beelden van opborrelen.

2 opmerkingen:

  1. De afgelopen jaren zijn we regelmatig naar Nederland op vakantie gegaan. Daar zijn de fietsvoorzieningen inderdaad dik in orde. Wat opvalt zijn vooral het aantal fietsers. Daar is het precies normaal dat je met de fiets rijdt, terwijl in Vlaanderen ...

    BeantwoordenVerwijderen