woensdag, augustus 11, 2010

Testament

Soms vallen de puzzelstukjes pas achteraf, tergend langzaam op zijn plaats. Dat heb je wel meer als je altijd uitgaat van de goedheid van de mensen.

Zo dacht ik eerst dat ze de fietspad-signalisatie vergeten waren op de kruispunten van het tweede vernieuwde stuk van de Baron Descampslaan. Ik maar wachten tot ze met de witte verf komen. Nog altijd!
Dit is een stukje uit het uitvoeringsplan.
Dit is het uiteindelijk geworden.

Daarna werd de reeds geverfde signalisatie op het eerste vernieuwde stuk overschilderd met zwarte verf. Ik maar denken dat ze een correctie gingen maken omdat ze het een beetje te zigzag hadden geschilderd. Nog altijd wacht ik op de mannen met de witte verf, want de zwarte verf is ondertussen al afgesleten!
Staan hier nu witte strepen of niet?


Vorige maand reed ik eens door de Lentedreef voorbij het provinciaal domein. Dit is een zone 30. Er werd vroeger een tweerichtings fietspad aangelegd dat deel uitmaakt van het knooppuntennetwerk. Op het kruispunt zag ik dat de bestaande witte strepen ook zwart waren overschilderd. Dat was raar!


Al enkele jaren signaleer ik slechte fietsinfrastructuur, helaas zonder al te veel gevolg, of enthousiasme vanuit het stadsbestuur. Enkel als er grote putten zijn durft men wel uit te rukken.

Laatst kreeg ik een negatief antwoord op een melding over hinderlijke  paaltjes die maar 75cm doorgang vrijlaten voor fietser en ruiter.

En plots werd het complot me duidelijk: dit alles is een oorlogsverklaring aan de elementaire fietsvriendelijkheid. Hoge boordstenen. Smalle fietspaden. Overal onnodige paaltjes en hinderende beugels. Scherpe bochten. Fietspaden die niet doorlopen over kruispunten. Fietsoversteekplaatsen die zonder boe of ba worden weggelaten. Politie die niet optreed wanneer er geparkeerd wordt op fietspaden. Dat is de ontmoedigingstaktiek van het Leuvense stadsbestuur. Gratis buspasjes voor de studenten horen daar ook bij. Zolang er maar geen Leuvense euro's naar bruikbare fietsinfrastructuur gaan.

Zo kregen de organisatoren van Wijk voor de fiets te horen:
...
• stad Leuven bleef aandringen om het nachtelijk fietsen op de ring te beperken wegens een onveilige ring in de nacht (???) en schrik van stad Leuven over mogelijke verantwoordelijkheid van de stad bij ongevallen.
• We betreuren dit. Noodgedwongen zullen we voor het nachtfietsen 2 fietsen op rollen plaatsen in de tent op het Martelarenplein. ...

Steeds vanuit het standpunt van de veiligheid worden het fietsen beknot. Veiligheid van wie? Fietsers? Automobilisten? Voetgangers? Natuurlijk! Hoe minder fietsers er rondrijden, hoe minder ongevallen in de statistieken terechtkomen. Denken ze. Plannen ze. Voeren ze uit.

Daarom trek ik mij twee weken terug achter de Pyreneeën om me te beraden en plannen te smeden. Zijn er meer mediagenieke acties nodig? Guerilla tactics? Kan je onwil bekampen met humor? Mogen geschoolde inwoners van Leuven hun mondje roeren?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten