dinsdag, augustus 10, 2010

Zone 30 - gepakt in snelheid

Sinds de middeleeuwen bestaat er naijver tussen Brussel en Leuven, omdat zij beiden de hoofdstad van Hertogdom Brabant wilden zijn. Jan Primus  verkoos echter Brussel. Sindsdien probeerden de Leuvenaars de Meyboom van Brussel te stelen, wat enkele jaren geleden ook lukte. Daarom staat de echte Meyboom nu ook in Leuven.

Leuven was traditioneel een fietsstad, en heeft jarenlang een goed fiets imago gehad. In het fietsvademecum vindt je daar wel enkele foto's van terug. Helaas staat deze vooruitgang al jaren stil. Tien jaar geleden werd door het college beslist om de zone 30 voor de binnenstad in te voeren, onlangs pas werd het door de gemeenteraad goedgekeurd.
Schepen Dirk Robbeets (sp.a) zegt dat de binnenstad klaar is om zone 30 te worden. Een aantal wijken in deelgemeenten hebben behoefte aan herinrichting voordat die zone 30 kunnen worden. De binnenstad kan al in het najaar zone 30 worden.
We moeten helaas vaststellen dat het Brussel sneller lukt om de zone 30 te planten: vanaf 16 september is het al zover. Blijft Leuven nog lang folkloristisch rondgehossen naar de pijpen van een burgemeester die in Humo opbiecht dat hij geen sjoege verstand heeft van mobiliteit?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten