Lijnloperspad, Wijgmaal |
Fietsdiefstallen=2256 feiten: + 452 of + 25 %
Korpschef Jean-Paul Mouchaers: “Het hoogste jaartotaal van de voorbije tien jaar. De fiets blijft natuurlijk het vervoermiddel bij uitstek voor de Leuvense studentenpopulatie. De toename van het aantal studenten (met 12 % tot 50.000 studenten) heeft ongetwijfeld een impact op het aantal fietsdiefstallen. Maar niet alleen de studenten maken zich schuldig aan fietsdiefstal. We stellen vast dat er steeds vaker professionals aan het werk zijn in Leuven. Zij gaan doelbewust op zoek naar de duurdere fietsen in Leuven. Bij bedrijf Imec werden er bijvoorbeeld enkele exemplaren gestolen. Via een zendertje, geplaatst door een privé-detective, konden de daders opgepakt worden. Dat systeem mag eigenlijk niet worden gebruikt en het is maar de vraag in welke mate zo’n zendertjes wettelijk gemaakt kunnen worden. ‘Tracking’ zou toch een wapen kunnen zijn in de strijd tegen fietsdiefstallen. We gaan dat nader onderzoeken.”
De reactie van de politie is zoals altijd weer heel flauwtjes, geheel in de lijn van wat ze zeggen in hun fietsfolder:
Fiets graverenGarantie tegen fietsdiefstal kan maar op één manier bekomen worden: door actieve controle!
Je kan je fiets gratis laten graveren bij de Fietsendienst. Dit biedt geen garantie tegen diefstal, maar vergroot bij diefstal wel de kans dat de politie je fiets kan opsporen en terugbezorgen.
Enerzijds moet er werk gemaakt worden van graveernummercontroles in openbare en privé-stallingen zoals die van de KUL, hogescholen en NMBS. Hiermee kan je de 'gebruiksdiefstal' aanpakken: fietsen die gestolen worden om je in Leuven te verplaatsen, een problematiek die standaard aan de studentenbevolking wordt gelinkt. Helaas hebben fietsers enkele tientallen jaren teveel moeten horen bij een aangifte van fietsdiefstal dat ze er maar zelf eentje moesten terugpakken. Nu kan je jaren op een gestolen fiets rondrijden, omdat de pakkans zo klein is.
Anderzijds moet fietsendieven ook snel opgepakt kunnen worden door het gebruik van lokfietsen. Deze praktijk is in Nederland schering en inslag, daar heeft men nu ook al lokbakfietsen. In Gent ging men er in 2010 mee starten. Er is in België echter nog altijd geen wettelijk kader voor het gebruik van lokfietsen. De politie gebruikt ze niet omdat ze vreest dat ze eraan zijn voor de moeite, daders kunnen namelijk juridische stappen ondernemen vanwege 'uitlokking', wat verboden is in België. Deze uitlokking werd evenwel in cassatie reeds weerlegd. Met deze maatregel kan je bende-gerelateerde fietsdiefstal aanpakken, vooral van kwaliteitsfietsen. Deze fietsen worden gestolen, verzameld en snel uit Leuven weg getransporteerd.
Gezien het ontbreken van dergelijke actieve controles, is in Leuven fietsdiefstal nog altijd geen prioriteit. Spijtig. Studenten nemen daarom soms drastische anti-diefstal maatregelen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten