dinsdag, mei 22, 2012

Sleepless in Leuven (1)

Het nieuwe fietspad langs de hertraceerde Aarschotsesteenweg is open, vandaag werden her en daar de laatste hand gelegd aan de signalisatie. Tijd voor een fotoverslag. Wat verwachten we van dit eerste stukje 'Leuven Noord'? Ten eerste dat nieuwe vrijliggende fietspaden op een gebied waar er voldoende ruimte is, voldoen aan alle eisen van het fietsvademecum, dat tussen haakjes onlangs een nieuw hoofdstuk kreeg: COMFORT!

Ik fietste het even na.

Fail 1
Opstelplaats aan fietsoversteken. Te kort. Te smal. Te bochtig. Te hobbelig. Aan de buitenkant van de rijbaan heeft men geen goten voorzien zodat er geen comfortverlies is: OK! Aan het verkeerseiland is men dat weer 'vergeten': FAIL'!

Fail 2
De schande van de Duitse brug. Nothing more to say.

Fail 3
Onveilige bypassen bevoordelen het autoverkeer en benadelen de fietsers. Alhoewel dit een functionele hoofdfietsroute is, is er maar weinig plaats voorzien aan de oversteekplaats. Mijn allerliefste en onze jongste dochter stonden hier vorige week te wachten, en een derde fietser konn er amper bij. En bij druk verkeer staat er altijd wel een auto op te wachten, daar gaat je groen fietslicht.


Fail 4
Wat is dat nu met die leuningen? Veiligheidsafstand of schuwafstand: Never fucking heard off. Nochtans is de effectieve fietspadbreedte hier gereduceerd tot 2 meter, om meer plaats op de rijbaan te voorzien.


Fail 5
Spaghetticultuur. Snelle fietsers neigen naar de binnenbochten. Weer werd hier niet voldoende breedte voorzien. De rijbaan heeft echter wel een mooie curve.

Fail 6
Fietspad in een voorrangsrichting, een moeilijke combinatie? Dit is de gemakkelijkste oplossing: neem de fietser altijd zijn voorrang af, als er iets gebeurd is er maar één schuldige, de "gevaarlijke" fietser. Op korte tijd verschillende maal uit de voorrang gezet te worden, het maakt het fietsen al heel wat minder aantrekkelijk, het omgekeerde van wat men op Vlaams vlak ambieert.
Uit het Vademecum fietsvoorzieningen:
4.5.1.1 Kruising van voorrangsweg met ondergeschikte zijweg zonder verkeerslichtenregeling 
Ontwerpaanbevelingen
-Het fietspad op de voorrangsweg behoudt zijn voorrang op alle andere weggebruikers. De continuïteit van de fietspadvoorziening of de doorlopende markering dient de voorrangssituatie van de fietser te ondersteunen. Indien de ondergeschikte zijweg ook een fietspad heeft, dan wordt dit onderbroken ter hoogte van het kruispunt.


Fail 7
Minimale kromming van bochten. Weer wordt duidelijk dat Vlaanderen, Leuven en Vlaams-Brabant kiezen voor fietsverkeer aan maximaal 5-10km per uur. Dit is blijkbaar nodig omdat de fiets anders een sneller vervoersmiddel zou blijken te zijn dan de bus, en dat mag niet van de fietsverkeersondeskundigen.

Op de foto links is de kromtestraal 2m, rechts 1m50.

Uit het Vademecum fietsvoorzieningen:
4.1.7 Kromtestralen van fietspaden
- Rechtdoorgaande fietspaden die plaatselijk uitwijken, hebben steeds een kromtestraal van minstens 10 meter.
- Bij afslag naar links of rechts (b.v. ter hoogte van een kruispunt) heeft elke rand van een fietspad een aanbevolen kromtestraal van minstens 4 meter. Als minimumnorm geldt een straal van 3 meter.


Fail 8
Geen voetpad tussen Duitse brug en Variapack. De tussenliggende zone is "here be dragons" en voetgangers zullen noodgedwongen gebruik moeten maken van het fietspad, dat diengevolge wordt gedegradeerd tot een "gecombineerd fiets en voetgangerspad", wat helaas niet zo gesignaleerd word omdat het dan eigenlijk geen fietspad is en dus ook niet kan opgenomen worden in de fietsrouteplannen. Ook al omdat hier eigenlijk geen breedteverschil tegenover staat. Een breedte van 2m50 is redelijk comfortabel voor een recht en overzichtelijk functioneel tweerichtings fietspad (naar Vlaamse normen, naar Nederlandse normen is dit net iets meer als een enkelrichting fietspad).

Nog enkele beelden.
De oversteek aan de Wijgmaalsesteenweg, liggend in de voorrangsrichting, met fietsers uit de voorrang zodat het autoverkeer sneller kan doorstromen.

De oversteekplaatsen tussen spoorweg en Dijle, bypassen voor beter doorstroming autoverkeer. Als fietser krijg je alleen maar zin om wat prominenter op de rijbaan te gaan rijden.

Schuiteniersbrug

Dijlebrug, leuning uit betonblokken staat tot tegen rand fietspad.

Gemiste kans om het fietspad mee onder autotunnel te steken, er werd gekozen voor de goedkoopste oplossing

Konijnenpijp. Moet je als fietser naar het containerpark rijden via de rijbaan, of via de fietstunnel. Het gebrek aan verharding maakt alles onduidelijk.

Oversteken in voorrangsrichting ter hoogte van konijnenpijp, fietsers weeral uit de voorrang.

Zo ziet het uit op de Mechelse steenweg, de logica volgend uit de wegcode: Voorrangsrichting krijgt voorrang, manoeuvre uitvoerenden geven voorrang af.

Is er dan niets positiefs? Jawel, dat het verhoogd vrijliggende fietspad van 2m50 asfalt dat al een beetje was versleten, werd vervangen door een gescheiden betonnen fietspad van 2m50. Spijtig dat deze scheiding op enkele plekken werd gedicht met printbeton in dezelfde betonkleur, waardoor het fietspad aldaar weer wat op een soortement pechstrook lijkt.

4 opmerkingen:

  1. De oversteek van de Wijgmaalsesteenweg is onoverzichtelijk, onlogisch en ook gevaarlijk, in het bijzonder voor fietsen met aanhanger. Waar kan tegen deze blunder worden gereclameerd, gemeente Leuven of Agentschap Wegen en Verkeer?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Melden via http://meldpuntfietspaden.be/ dan komt het bij de juiste wegbeheerder aan.
    Maar het is niet echt een blunder want zorgvuldig gepland, op gemeentelijk en provinciaal en Vlaams niveau. Autoverkeer krijgt doorstroming, fietsverkeer krijgt deze 'veiligheid'.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bedankt, is bij deze gebeurd. Nu afwachten...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Vorige donderdag heb ik een reactie gekregen van de wegbeheerder:

    "Als reactie op uw melding van een knelpunt voor fietsers (referentie : 5B61C9278A) op volgende locatie :

    Kolonel Begaultlaan
    Leuven
    Vlaams-Brabant

    Melden we u het volgende :

    Geachte,

    Daar de verkeerslichten op dit kruispunt nog niet geplaatst zijn hebben wij besloten om de fietsers uit de voorrang te halen.
    Wij zijn op de hoogte van de wetgeving en de toestand zal na de plaatsing en werking van de lichten worden aangepast.
    Door de fietsers uit de voorrang te halen zijn wij van mening dat de verkeerssituatie hier vei liger zal verlopen.
    De plaatsing van de verkeerslichten is normaal gezien gepland voor de start van het bouwverlof....
    Wij hopen bij deze een gepast antwoord te hebben gegeven op uw vraag.
    Met vriendelijke groeten"

    Ik ben benieuwd naar het eindresultaat!

    BeantwoordenVerwijderen