zondag, juni 24, 2012

HST-route (1)

Vandaag las ik de uitslag van de verkiezing Fietsstad/gemeente2012. Ik was wel een beetje verbaasd dat alle winnaars uit de provincie Antwerpen kwamen. En dan vraag ik mij af: Ligt dat dan ook niet aan de ondersteuning vanuit de provincie? Ik kan helaas niet uit ondervinding spreken, want ik woon maar in één provincie: Vlaams-Brabant. En dan herinner ik me dat ik vorige week dit las:
HST-route Leuven-Brussel: de hoofdroute voor fietsers tussen Leuven en Brussel
De regio tussen Brussel en Leuven wordt reeds jarenlang geteisterd door files. Automobilisten gaan wel eens op zoek naar alternatieven. Een mogelijkheid is de fiets te nemen voor een traject van ongeveer 25 km of langs een deel ervan, zonder daarbij gebruik te moeten maken van de eerder onaangename en onveilige fietspaden langs de gewestweg N2.
De provincie werkt aan de realisatie van de hoofdroute voor fietsers tussen Leuven en Brussel, samen met de gemeenten Leuven, Herent, Kortenberg, Zaventem en Machelen. Zo gaf de provincie subsidies voor:
  • Het dubbelrichtingsfietspad langs de Kolonel Begaultlaan te Leuven.
  • De fietsweg langs spoorlijn 36 te Leuven, Herent en Kortenberg.
  • De fietsbrug over de Bijlokstraat te Herent.
  • De beveiliging van de fietsoversteken aan de Zavelstraat en de Kouterstraat te Kortenberg. 
  • De fietspaden langs de Lodewijk Van Veltemstraat te Herent
  • In de lente van 2012 wordt de route tussen Leuven en Brussel bewegwijzerd
Momenteel onderzoekt de provincie op welke manier een veilige en comfortabele fietsoversteek over de R0 kan gerealiseerd worden. Dit gebeurt uiteraard in nauw overleg met het Vlaamse gewest.
Vermits ik zaterdag naar de bib in Herent moest en de wind vervolgens gunstig richting Wilsele waaide, wou ik daar nog wel eens een stukje van zien. Zowel Herent als Leuven waren kandidaten, maar niet genomineerd.


Ik zou verwachten dat deze route dan ook een beetje op een soort fietsostrade zou lijken. Die van Leuven-Brussel-Leuven zouden daar heel blij mee zijn, kan ik mij voorstellen.

In de stationsomgeving van Herent is het bon ton om paaltjes op het fietspad te plaatsen, een spijtig restant van vroeger. Het maakte Herent wereldberoemd.

Spoorwegstraat, Herent

Op veel plaatsen zou een maandelijkse snoeibeurt van de eerste 50cm berm (gras, netels, struiken, auto's) geen overbodige luxe zijn, laat de klepelmaaier maar aanrukken.
Leuvenseweg, Herent

Van een fietsroute zou je toch mogen verwachten dat ze rechtdoor loopt. Helaas was dat nooit een bekommernis bij het ontwerp.
Brampad, Herent
Brampad, Herent


De brug over de Bijlokstraat is te smal, daarom zet men er paaltjes op, heel logisch is dat. Bovendien staat de leuning van de brug in de veiligheidsafstand van het fietspad, je moet er eigenlijk in gedachten links en rechts nog een 50cm af doen. Een fietspad van 3m breed leg je op een brug van 4m breed, dat zou toch mogen geweten zijn. Wanneer je begint met een fietspad van 2m50, en daar nog eens links en recht 50cm afdoet, hou je 1m50 over: enkelrichtingsbreedte. Dat is wat deze paaltjes symboliseren.
Brampad, Herent
Brampad, Herent

Hier was geen geld om een bestaande bocht recht te trekken, gewoon het oude tractorpad opwaarderen vond men voldoende. Zichtbaarheid is duidelijk geen veiligheidsitem.
Oude Wakkerzeelsebaan, Wilsele
Oude Wakkerzeelsebaan, Wilsele


Tot vorig jaar ofzo stonden hier nog twee paaltjes om de auto's te beletten om op het pad te rijden vanaf de zijstraat. Waarom de paaltjes niet op die zijstraat stonden is weeral een raadsel. Achter de verlichtingspaal die ongelukkig dicht tegen de zijkant staat, zie je het kastje staan met de fietsteller in.
Brampad x Perdieusstraat, Wilsele

Hier had het fietspad met een brug over de Tunnelweg moeten lopen, in plaats van naar beneden te lopen, te kruisen, en weer omhoog te lopen.
Brampad, Wilsele
Brampad, Wilsele
Brampad, Wilsele
Brampad, Wilsele

De aansluiting op de Processiestraat vertoont dan weer een onnodige bocht.
Brampad x Processiestraat, Wilsele

Op de foto merk je het niet, maar de goten zijn vervelend diep. De aansluiting met het fietspad langs de Vaart is dan weer van de gekende vierkantigheid. Moest het fietspad wat verder van de rijbaan liggen, was er bovendien plaats geweest voor een opstelplaats en een degelijke binnenbocht. En die vangrail, kon die echt niet tussen rijbaan en fietspad geplaatst worden waar hij thuishoort?
Processiestraat x Kolonel Begaultlaan, Wilsele

3 opmerkingen:

  1. Mja, dit klopt wel, en er zijn nog veel kleine hindernissen tot in Brussel, maar in vergelijking met de fietshel Brussels Gewest is dit echt niet erg. Ik moet van het eindpunt van de HST-route nog tot aan het Noordstation, en ik zou stilaan een boek kunnen schrijven over wat ik al allemaal ben tegengekomen. Ik zou mijn ritten eigenlijk moeten filmen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Peter, elk jaar worden miljoenen euro's uitgegeven om kwaliteitsvolle fietspaden aan te leggen. Helaas levert dat te dikwijls een hindernissenparcours op. Gewestwegen en autosnelwegen daarentegen kan men wel zonder hindernissen bouwen. Voor mij een teken dat er maar een aalmoes van mobiliteitsaandacht (en geld) naar fietsinfrastructuur gaat.
    Foto's en filmpjes zijn altijd welkom.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ik rijd ook af en toe langs deze fietsautrade, ik vraag mij soms af waarom men 40 jaar geleden of langer geen breed fietspad heeft aangelegd op de brusselse steenweg tot aan de meiser in brussel, dat is nog altijd de korste weg naar brussel, nu worden er her en der degelijke fietspaden aangelegd , waarom kon men dat toen niet??? mischien waren er toen nog niet z'on moderne machines???
      Daaraan ziet men hoe men met de ruimtelijke orde is omgesprongen, vroeger was er geen fijn stof, er waren ook geen auto's, dan heeft men de auto uitgevonden, benzine en diesel, toen wisten die ingenieurs ook al dat die schadelijk waren op lange termijn, wil men het fijn stof uit de lucht halen, zal iedere individuele burger een bijdrage moeten leveren, en bestaande fietspaden degelijk renoveren, natuurlijk kan men niet voor iedereen de juiste oplossing uitwerken, mij lijk dat onbetaalbaar.
      En nog iets wat gaat men doen aan de autolobby, men geeft hier massaal subsidies aan autocontructeurs, als men al deze miljarden en ook de miljarden die men al in het spoor gestoken heeft in fietspaden had gestoken degelijke vlakke??? fietspaden dan zou men veel meer de fiets nemen denk ik, al is dat natuurlijk koffie dik kijken natuurlijk.
      ik vrees dat we zullen moeten leren leven met het fijnstof, men al gezondheidgevolgen van dien.
      En wat mij ook opvalt, men woont hier her en der, eigenlijk wonen wij te verspreid, ik denk dat het mogelijk moet zijn om grote flat gebouwen met degelijk geluidmuren tussen woonentiteiten te plaatsen , zodat ieder toch afzonderlijk zijn eigending kan doen tussen vier muren, uiteindelijk zou men niet moeten klagen, we willen allemaal heel mobiel zijn, dan nog liefst niet te veel moeite , ja dan moet men niet klagen dat er te veel auto's rondrijden ook niet. wil men de toekomste generaties een betere luchtkwalieit aan bieden, zal men toch deze mensen er op moeten wijzen dat de auto toch niet altijd de juiste oplossing is.
      Eigenlijk is de wereld overbevolkt, de natuur zal er wel voor zorgen dat het terrug in balans komt, dat ziet men toch aan de vele oorlogen en conflicten in de wereld.

      Verwijderen