dinsdag, februari 04, 2014

Hertogensite

Gietseren vond de voorstelling plaats van het ontwerp van masterplan van de historische Hertogensite.
Ik bekeek eens de implementatie van duurzame mobiliteit door het huidige stadsbestuur / dienst ruimtelijke ordening.
Het was zoals gewoonlijk voor de fiets weer een mager beestje.


In tegenstelling tot andere besturen, krijgt Leuven zijn fietsstad ambities niet vertaald naar concrete acties, en blijft mobiliteit het vooral een auto, bus en voetgangersverhaal.
Alsof fietsers niet bestaan in Leuven.

Zo lees ik: halfverhard / voetgangers- en fietstraject / verbinding(en).
Vage concepten, die vertrekken vanuit het standpunt: we leggen iets aan voor de flanerende voetganger, en dan mag de fietser daar ook eens op fietsen.
Verder verbeeld ik me dan allerlei trapjes, bochtjes, hellinkjes in een landschapsarchitecturaal spanningsveld, waar alleen een projectontwikkelaar van beter wordt.

2 opmerkingen:

  1. Ik heb me alvast opgegeven voor de klankbordgroep ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. In de folder lees ik "De groep krijgt een bemiddelende en adviserende rol, binnen de geformuleerde randvoorwaarden." Ik hoop dat er meer inspraak mogelijk is dan bijvoorbeeld de kleur van de kasseistenen.

    BeantwoordenVerwijderen