Bikeprint draait specifiek rond het creëren van een soort "fietsafdruk" van scholen/bedrijven/buurten/wijken/een stad/gemeente/provincie etc. met behulp van gps/smartphone-tools. Bikeprint brengt met andere woorden het reële fietsgebruik in beeld en laat ons toe om fietsdromen op te sporen (idee van een "fietsdromenvanger") en een klantgericht fietsbeleid uit te bouwen:Daar moest weer aan terugdenken toen ik hier deze opmerking las:
- verbetering "commerciële snelheid" op belangrijke fietsroutes (vb. groene golf voor fietsers om de concurrentiepositie van de (electrische!) fietser te verbeteren)
- ontdekken + onderbouwen van nieuwe "droomroutes"
- onderbouwen van "prioriteiten" voor investeringen etc.
Door met technologische (gps/smartphone-)tools fietsers te "tracken" laat je fietsers (liefst op een zo eenvoudig mogelijke manier) participeren aan het fietsbeleid. Diverse smartphone applicaties kunnen ingezet worden om gebruikersinformatie te verzamelen (trajectsnelheden, routekeuze, intensiteiten, etc.) en door te sturen naar een "centraal bikeprint-platform". Met behulp van de nodige "datamining" kunnen we vervolgens het fietsbeleid grondig vernieuwen en het fietsen stimuleren. Er zijn op langere termijn diverse toepassingen mogelijk:
- erkennen, bedanken en "belonen" van fietsers etc.
- evaluatie + bijsturing fietsroutenetwerken/schoolroutekaarten etc.
- verbetering populaire fietstrajecten
- het fietsen op een speelse wijze zichtbaar maken, erkennen en stimuleren (marketing) (vb via facebook, gaming etc.)
- routeplanning/-ontsluiting: lokale fietskennis (know how ivm routes) delen met nieuwe gebruikers etc. (routes waar veel gefietst wordt zijn routes die je kan aanraden aan nieuwe gebruikers)
- experimenteren in een regelvrije ruimte: vb. bikeprint tijdens autoloze zondag (toon ons hoe je zou willen fietsen, los van de verkeersregels)
- educatieve schoolprojecten met smartphones
- correct fietsparkeren belonen
- etc.
Remember, when asked to prove that #bikelanes would be well used, it's hard to justify a bridge by the # of people swimming across a river.Het is niet omdat veel mensen langs drukke steenwegen met autofiles fietsen, dat ze dit verkiezen boven een eventueel andere route. Het is dikwijls het enigste of het kortste alternatief.
De dromen van fietsers vang je niet van achter bureaus met high-tech applicaties, die vang je door ten velde met de fietsers te gaan praten. We bijten echt niet. Maar dat is iets wat de administraties en de politieke verantwoordelijken van stad, provincie en gewest nog altijd niet door hebben.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten