zondag, februari 08, 2015

Eigen beheer

Reeds voor de verkiezingen van 2006 werd er schriftelijk door de toenmalige schepen van openbare werken aan de inwoners van de Kroonstraat beloofd dat de voetpaden zouden vernieuwd worden na het vernieuwen van de nutsvoorzieningen. In 2007 werden we inderdaad gecontacteerd door verschillende nutsmaatschappijen, en aansluitend werden de nutsvoorzieningen in de Kroonstraat vernieuwd. Helemaal? Neen, een deel van de Kroonstraat werd hierbij vergeten en in plaats hiervan werden de nutsvoorzieningen in de Steenakkerstraat vernieuwd.

In het groen: Kroonstraat en Steenakkerstraat waar nutsvoorzieningen werden vernieuwd. In het rood: wel aangekondigd, maar niets vernieuwd.

In het rode stukje Kroonstraat gebeuren de aansluitingen van de woningen hierdoor:
- voor elektriciteit / telefonie / distributiekabel nog altijd via luchtleidingen
- voor stadswater nog altijd via loden leidingen tot aan waterteller. Sinds 1 januari 2014 is de loodnorm verstrengd voor leidingwater in Vlaanderen en zouden alle loden aansluitingen vernieuwd zijn, zo beweert de Watergroep op haar website.
aansluiting met loden leiding voor waterteller

Maar vele jaren gingen ondertussen voorbij zonder nieuws voor de inwoners. Enkele weken geleden zag ik dat Leuven in eigen beheer bezig was met het vernieuwen van de boordstenen / goten / stoepen in het gedeelte tussen Wakkerzeelsebaan en Steenakkerstraat, en vorige week ben ik eens gaan kijken.

Daarbij kwamen direct de volgende vragen op:

Waarom versmallen de stoepen er van 1m20 naar 1m00? Ze kunnen toch even breed blijven, of zelfs naar een Vlaams minimum van 1m50 gebracht worden? Qua toegankelijkheid voor mindervaliden zijn stoepen van 1m breed duidelijk een gemiste kans.

Op onderstaand foto het voetpad zoals dat werd aangelegd met de vernieuwing van de Wakkerzeelse baan (1m40), het bovenste stuk is de nieuwe breedte in de Kroonstraat (1m00).

Kroonstraat, Wijgmaal
Kroonstraat, Wijgmaal
Nieuwe breedte 5x20cm, oude breedte 4x30cm.
Kroonstraat, Wijgmaal
Kroonstraat, Wijgmaal
Gaan de stoepen in het rode stuk Kroonstraat binnenkort ook vernieuwd worden zonder dat de nutsvoorzieningen werden vernieuwd? Is het vernieuwen van de nutsvoorzieningen in een nabije toekomst gepland zodat de nieuwe stoepen weer moeten opengebroken worden?

Waarom werden de inwoners van de Kroonstraat niet op de hoogte gebracht van de nakende werken, zodat er een contactpersoon is voor vragen van inwoners?

Waarom worden de boordstenen aan de inritten wel verlaagd, maar aan het zebrapad niet? Moeten voetgangers weer over de groenstrook springen? Zelfs wanneer Leuven voetpaden vernieuwt, worden autobezitters harder verwend dan voetgangers.
zebrapad aan de nog niet vernieuwde kant van de Kroonstraat, Wijgmaal
zebrapad aan de vernieuwde kant van de Kroonstraat, Wijgmaal
verlaagde inritten in de Kroonstraat, Wijgmaal

Geen opmerkingen:

Een reactie posten