Sinds maandag 16 februari is de nieuwe rijbaan op het Engels Plein open. Onze schepen noemt het niet voor niets "
een belangrijke verkeersader", want er werd weer eens te meer vooral aan het autoverkeer gedacht, terwijl het fietsverkeer en het voetgangersverkeer werden geminimaliseerd.
Effe kijken.
Sluit het Engels plein nu aan bij de fietsbrug over de Vaart
waar we voorlopig nog over mogen fietsen?
|
Fietsbrug Vaartkom, Leuven |
|
Fietsbrug Vaartkom, Leuven |
Niet dus. Fietsers richting Vaartkom worden met hekkens gedwongen om over het voetpad te fietsen. Het stadsbestuur noemt dit een 'promenade', dat is een koosnaampje voor samengevoegde aalmoesinfrastructuur.
Sluit het Engels plein aan op het fietspad langs de Kolonel Begaultlaan?
|
Kolonel Begaultlaan, Leuven |
|
Kolonel Begaultlaan, Leuven |
|
Kolonel Begaultlaan, Leuven |
|
Kolonel Begaultlaan, Leuven |
Niet dus. De fietsinfrastructuur werd met de ogen toe ontworpen.
Even een intermezzo. De bromfietser die net van de Gamma kwam probeert logischerwijze rechtdoor te rijden en trotseert daarbij een boordsteen van 15cm. Ook voetgangers mogen op de foto's hierboven hier nergens het voetpad verlaten of de rijbaan oversteken.
|
Engels Plein, Leuven |
Eens de fietser toch op straat is gesukkeld zonder zijn fiets te breken, kan hij door de stadscanyon fietsen, die exclusief voor autoverkeer lijkt ontworpen.
|
Engels Plein, Leuven |
Tegen de Keizersberg aan gapen nu nog twee grote gaten die later massa autoparkeerverkeer zullen moeten slikken. De uitlaatgassen moeten protest van de bewoners van de Vaartkom in de kiem smoren.
|
Engels Plein, Leuven |
|
Engels Plein, Leuven |
Fietsers die van het fietspad van de gamma komen en rechtdoor willen naar de vaartkom zullen ofwel over de borduur rijden (overtreding, want is voetpad!) ofwel schuin langs de oversteekplaats rijden en zo invoegen met het autoverkeer.
BeantwoordenVerwijderenDan is artikel 12.4 van de wegcode van toepassing, denk ik.
http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb/wegcode/171-art12
"Wordt niet als manoeuvre beschouwd : zich op het einde van een fietspad op de rijbaan begeven om rechtdoor te rijden"
Maar het werd daar ingericht als een fietsoversteekplaats (zonder signalisatie) en helemaal niet als een einde fietspad (tenzij er toch nog zo'n signalisatie en weginrichting komt).
Nochtans eindigt het rechtdoor fietspad, dus bij die oversteekplaats niet oversteken maar rechtdoor fietsen is dan geen manoeuver en dan moeten automobilisten de fietsers voorrang verlenen. Of vergis ik me? Ik hoop dat ik me vergis want geen enkele automobilist gaat dat doorhebben daar.
Het kruispunt daar is eigenlijk slechts ingericht voor 3 van de 4 fietsrichtingen, net zoals bij het kruispunt van de kapucijnenvoer het slechts werd ingericht voor 4 van de 5 fietsrichtingen.
Het lijkt wel alsof ze de laatste tijd niet meer kunnen tellen wanneer ze de fietspaden aan het ontwerpen zijn :-)
Die eerste ingang lijkt me niet voor autoverkeer, die andere wel... Maar wacht, ging het autoverkeer niet vanop de ring toegang krijgen tot de mega-parking ? Het kan toch niet dat dat toegang tot die parking via de -oh-zo-aangename- vaartkom gaat?
BeantwoordenVerwijderenEnfin, misschien goed dat je klimzaal daar weg gaat, dan moeten we niet meer in die buurt komen. :-(
Ik fietste ook 1 week via de Canyon (met onze dochter achter in de fietskar). Als een bus/vrachtwagen de bocht moet nemen, moet deze uitwijken over de witte lijn. Mocht er ooit een auto op die moment een fietser inhalen (1 keer was het zéér nipt), dan heb je een platte fietser. Mooi ontworpen!
BeantwoordenVerwijderenNu fiets ik via de fietsbrug die inderdaad blijkbaar een autobrug wordt. Nadien via de lidl, door het centrum, via rijschoolstraat, fietsstraat in de Parijsstraat (auto's mogen daar niet voorsteken zogezegd, maar doen het en worden niet bestraft. En de weg is daar net vernieuwd, terug opengebroken en nu ligt het Bos van Wallers er zelfs beter bij dan die straat). Tenslotte via de kruising Capucijnenvoer-Ring (ooit een grotere klucht gezien dan dat kruispunt? Geen enkele fietser die weet hoe hij/zij moet rijden).
En dan klagen dat Leuven 'klimaat neutraal' de slechste luchtkwaliteit van Vlaanderen heeft. Ik denk dat ik volgende zomer permanent mijn bbq ga aansteken, gewoon om die schijnsocialisten te pesten ;-). N-VA zijn (en groen) zijn de groen mannen in Leuven, kom dat tegen.
Btw: wij hebben een CNG-auto gekocht (bijna geen fijn stof, en véél minder CO2). Leuven is wel zowat de enige stad in Vlaanderen zonder CNG-tankstation.