Maar AWV Vlaams-Brabant en fietsinfrastructuur, komt dat ooit wel goed?
De bestaande situatie is inderdaad niet ideaal: de fietspaden van de N26 Herent-Buken zijn maar geschilderde fietsstroken, dat wordt verbeterd door ze vrijliggend te maken. De Tildonksesteenweg wordt uitgebogen en komt ook uit op het bestaande kruispunt met de Mechelsesteenweg, waar een rond punt wordt aangelegd.
In ontwerpfase zag het rondpunt er nog 'redelijk' fietsvriendelijk uit: maar één oversteek over drie rijvakken en drie over twee rijvakken.
In de presentatie die de inwoners kregen zag je plots een turborotonde: hier worden twee oversteekplaatsen van vier rijvakken zonder rustpunt in de middenberm voorzien, en twee oversteken over twee rijvakken.
De vieze gewoonte om fietspaden te laten aanschurken tegen de rijbaan tot aan de oversteek waardoor de fietsers eerst 180° achteruit moeten kijken om dan een plotse bocht van 90° te moeten maken om over te steken, is ook nog niet uitgeroeid.
Bestaande fietsinfrastructuur |
Fietsinfrastructuur ontwerpplan |
Fietsinfrastructuur presentatie inwoners |
Dit is een sterke achteruitgang voor de fietsers. Want doorrijdende fietsers verliezen hun voorrang en moeten allerlei bochten maken.
BeantwoordenVerwijderenHet tweerichtingsfietsverkeer langs de kant van Herent-centrum kan dan ook niet meer.
Nochtans lijkt me een kleine fietsveilige rotonde, zonder bypasses en alle aantakkingen maximaal 2 autorijvakken, al meer dan voldoende voor het kruispunt van de Mechelsesteenweg in Herent met de omleiding N26 (https://goo.gl/maps/zYTWi1e3y5T2).
Voor de hoeveelheid verkeer dat daar van en op de omleiding wil is een tweevaksrotonde veel te ruim.
Een turborotonde al helemaal te veel.
De omleiding N26 en de N26 naar een vierbaansweg upgraden (hogere wegcategorie!) of uitrusten met tweevaksrotondes (of zelfs turborotondes) is helemaal niet de oplossing voor de automobiliteit daar.
Het autofileprobleem ontstaat namelijk op de omleiding N26 en de N26 door de combinatie van verschillende verkeerslichten en een piekhoeveelheid doorrijdend verkeer.
De enige echte oplossing voor het autofileprobleem is dus een minder sterke piek hebben in het gemotoriseerd verkeer.
Door bv. verkeerslichtensturing op de N26 de kilometers voor en na de omleiding, met inbegrip van de op- en afrit van de E314 met de N26.
Ook een grondige studie van wie van waar en wanneer komt met de auto of vrachtwagen kan mogelijk inzicht geven hoe die piek in gemotoriseerd verkeer kan verminderd worden.
De afgelopen decennia is wereldwijd al aangetoond dat de autoweginfrastructuur uitbreiden/verbreden/optimaliseren om een autofileprobleem op te lossen enkel op superkorte termijn werkt.
AWV zal met betere en 21e eeuwse wegontwerpen moeten komen.
Om het fietsbeleid van de gemeente Herent te ondersteunen best ook daar met een heel grote upgrade van de fietsinfrastructuur.
Zoals AWV al gedaan heeft bij de omleiding N26 ter hoogte van de Betlehemweg/Blokweg.
Als ze toch graag geld willen steken in het vernieuwen van de weginfrastructuur van de omleiding N26, waarom stellen ze dan niet voor om het doorrijdend autoverkeer te scheiden van het lokaal autoverkeer? En om het aantal autokruispunten op de omleiding te verminderen ?
Bv. kruispunt Mechelsesteenweg met omleiding zo goed als volledig afschaffen (zoals bij de Weggevoerdenstraat) + inrit vervoersfirma rechtstreeks op N26 maken?
Want het kruispunt van de Tildonksesteenweg met de omleiding N26 is een goed alternatief om dit lokaal autoverkeer op te vangen. Zeker wanneer bij dat kruispunt het doorrijdend verkeer ondergronds wordt gemaakt, plaats ervoor is er genoeg).
Zo kan het gelijkgronds verkeerslichtengeregeld kruispunt kleiner worden en minder druk qua autoverkeer. Wat ook beter is voor de fietsers. Plus de fietspaden daar langs de omleiding N26 kunnen dan ook breder gemaakt worden.
Het is ook helemaal niet zo vreemd voor AWV om zoiets te doen bij die omleiding N26.
Kijk maar naar hoe de Weggevoerdenstraat aansluit op de omleiding en hoe de aantakking van de Wilselsesteenweg op de omleiding zelfs helemaal wegviel.
AWV mag dus gerust even ambitieus en fietsvriendelijk zijn als toen.