woensdag, april 05, 2017

Turbo

Er is nog meer turborotondegeweld op komst, bijvoorbeeld op de Brusselsesteenweg aan het oprittencomplex van den E314. Er zijn enerzijds fietspaden langs de Brusselsesteenweg, en anderzijds een alternatieve functionele fietsroute die de E314 volgt en die de Mechelsesteenweg verbindt met Gasthuisberg.

Op het plan hieronder de rechte Brusselsesteenweg met Leuven rechts en Brussel links. Er zijn plannen om de alternatieve functionele fietsroute te verleggen (onder E314 door, langs KBC territorium en dan met een brug de Brusselsesteenweg over of zoiets).

Wensbeeld Bovenlokaal Functioneel Fietsroutenetwerk, Geoloket Vlaams-Brabant
Hieronder de ontwerpplannen van de herinrichting van de Brusselsesteenweg: centraal gelegen de steenweg, met aanliggende ventwegen waarlangs de winkels bereikbaar zijn. De oversteekbaarheid van de steenweg voor fietsers gaat wel naar een ongekend dieptepunt, en ook de aansluiting van de alternatieve fietsroute blijft voorlopig een raadsel (het bestaande traject heb ik hieronder in oranje bijgetekend).

Plannen herinrichting Brsusselsesteenweg.

1 opmerking:

  1. Dit kan volgens mij heel wat fietsvriendelijker ontworpen worden. Door een directere fietsroute te ontwerpen parallel met de steenweg (zacht glooiende fietsbrug of fietstunnels) en door een fietsoversteekplaats op de steenweg te voorzien.

    Ik denk niet dat AWV doelbewust met een upgrade voor het gemotoriseerd verkeer tegelijkertijd ook de fietsroute wil:
    - langer maken?
    - onnodig korte bochten geven?
    - onnodige asverschuivingen geven?
    - aanleggen zonder fietsoversteekplaats van de steenweg?
    - voorzien met de minimumnorm qua fietspadbreedte, ook al is er geen plaatsgebrek om het fietsvademecum te volgen?

    Of wel?

    BeantwoordenVerwijderen