Tien jaar geleden geleden kaartte ik de fietsonvriendelijke ingang(en) van het Provinciaal Domein Kessel-lo al aan, vooral voor fietsers die van uit het Noorden komen, dat wil zeggen Wilsele, Wijgmaal, Herent of verder.
Ingang Katjeswilgenlaan, Kessel-Lo |
Ik heb dit al eens eerder aangekaart, maar tevergeefs.
Enerzijds zijn fietsers de oplossing om mobiliteit klimaatneutraal te kleuren en wordt er volop geïnvesteerd in fietsroutes en fietssnelwegen, zoals de F24 die het provinciaal domein bijna raakt, en
anderzijds zijn fietsers baarlijke duivels die verantwoordelijk zijn voor alle verkeersdoden in de provincie, en dus ook in het provinciaal domein waar ze geweerd moeten worden.
Vorig weekend hebben we helaas weer last gehad van deze schizofrene houding van de provincie ten opzichte van fietsers. Enerzijds plaats men binnen het domein nieuwe fietsrekken om je fiets diefstalveilig aan vast te maken want buiten de poort is er te weinig plaats (omdat alles autoparking is en de beschikbare plaats na drie fietsen op), ...
buiten aan de ingang Katjeswilgenlaan, Kessel-Lo |
nieuwe fietsenrekken binnen aan ingang Katjeswilgenlaan, Kessel-Lo |
... maar anderzijds blijft je fietskar vast steken in de poortconstructie. Gelukkig waren er behulpzame mensen om de fietskar op te heffen zodat ze kon passeren. Zij hadden hun handen vrij want ze waren met de auto gekomen.
Klemzittende fietskar aan ingangKatjeswilgenlaan, Kessel-Lo |
Steeds meer stedelijke bewoners kiezen om zonder auto te leven, en hebben fietskarren en bakfietsen om kinderen en hebben en houwen te vervoeren.
Wie met de auto komt, kan aan elke ingang parkeren en vervolgens het domein binnenstappen.
Wie met de fietskar of bakfiets komt, wordt verwacht even rond te rijden tot aan de Beemdenstraat, en dan binnen het domein kilometers te stappen met de fiets aan de hand tot aan de speeltuin. Want veel fietsers hebben geen buggy mee omdat de fiets, fietskar of bakfiets dienst doet als buggy.
Een maatregel om het fietsgebruik te promoten is om voor voetgangers en fietsers de kortste weg te garanderen. Bij Copenhagenize.com illustreren ze dat als volgt:
Kan de provincie eens voor 100% voor de fiets gaan?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten