In het circulatieplan van Leuven is onvoldoende plaats voor fietsers gegarandeerd. Ik illustreer dit met een voorbeeld.
Op de hoek van de Tervuursestraat en de Heilige Geeststraat stond er al jaar en dag een fietsenrek op de rijbaan. In 2009 waren dat nog twee rekken van wielplooiers met beugels er tussen om je fiets aan vast te maken.
Wie op Google Streetview inzoomt ziet dat het één rek voor 6 fietsen en één rek voor 4 fietsen waren. Dat zie je ook terug op de volkstelling uit 2011:
Sinds Leuven zelf een plooimachine kocht voor buizen werden al die rekken vervangen door verankerde beugels: deze zie je in 2013. Er waren 8 leunbeugels, dus plaats voor 16 fietsen. We gaan er op vooruit.
De beugels werd in 2015 weggenomen omdat de twee huizen er achter werden afgebroken en vervangen door een appartement. Dit is de situatie sindsdien:
Uiteindelijk resultaat: geen plaats meer voor fietsers, en één autoparkeerplaats er bij! De auto heeft hier en stoemelings 16 fietsers verdrongen.
Eerste blunder: wanneer fietsenrekken / een fietsvak tijdelijk moet verdwijnen omwille van bouwwerken, moet dat ook tijdelijk blijven en niet permanent. Aanbeveling: fietsrekken / fietsvakken niet afschaffen in dergelijk geval, maar wel opschuiven door een andere autoparkeerplaats tijdelijk aks fietsvak in te richten. Nadien kunnen de rekken dan terug op hun oorspronkelijk plaats komen.
Tweede blunder: volgens de wegcode mogen fietsen niet op de rijbaan geplaatst worden, dus al meer dan tien jaar staan fietsers hier illegaal (zoals op meer plaatsen in Leuven, kennis van de wetgeving is niet het sterkste punt van dit stadsbestuur). Er moet dus een vak geschilderd worden op de rijbaan volgens artikel 77.5 van de wegcode, en daar moet een bord E9a met onderbord M1 of M20 erbij opdat fietsen hier legaal mogen staan. (Wanneer er geen vak wordt geschilderd, is het bord dat het stallen van fietsen op de rijbaan toelaat geldig tot aan het eerstvolgende kruispunt. Zo werkt de wet, en zijn al de auto's dus in overtreding).
Maandag stonden ze de fietsen nog altijd te wachten op hun verdwenen fietsrbeugels.
Met het circulatieplan werden de aanvullende reglementen per straat vernieuwd: voorrang, parkeren, zebrapaden, enkelrichting werd opnieuw vastgelegd. In het aanvullend reglement van de H.Geeststraat is echter geen enkel parkeervak voor fietsers beschreven, en dat is geen uitzondering.
Conclusie: het reglementair stallen van fietsen is echt het allerlaatste waar dit stadsbestuur en de verkeerspolitie mee willen bezig zijn.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten