In Zweden hebben je bijvoorbeeld Move By Bike. Ze hebben ook fietsbussen, en dan vraag ik me (effe naast de kwestie) af wat er is geworden van het testproject in Leuven met fietsbussen? Dat weet ik (voorlopig) niet.
Mijn indruk is dat onze Leuvense fietskoeriers wel voorzien zijn op transporten van gewone pakjes, maar dat echt verhuizen (nog) niet zo goed gaat. Daar heb je een aangepast voertuigenpark voor nodig, dat misschien ook aan de verhuizenden kan verhuurd worden.
Maar een Longjohn, een moderne bakfiets of een typische aanhangkar: ze zijn niet echt voorzien voor lange vrachten zoals. Soms wordt de lading dan maar dwars vervoerd, wat voor tweewielers tegen de wegcode is:
82.4. Afmetingen.Gelukkig zijn er oplossingen. Maar welker? Ik zocht even wat op.
82.4.1. De maximum breedte van een fiets is vastgesteld op 0,75 meter en deze van een drie- of vierwieler op 2,50 meter.
82.4.2. De breedte, met inbegrip van al de uitstekende delen, van een aanhangwagen getrokken door een fiets mag niet meer bedragen dan 1,00 meter.
82.4.3. De breedte, met inbegrip van al de uitstekende delen, van een aanhangwagen getrokken door een drie- of vierwieler mag niet meer bedragen dan de breedte van het trekkend voertuig.
82.5. De massa van een door een fiets getrokken aanhangwagen mag niet meer bedragen dan 80 kg, lading en passagiers inbegrepen.
Een aanhangwagen met een massa van meer dan 80 kg mag evenwel gebruikt worden wanneer hij beschikt over een remsysteem dat automatisch in werking treedt wanneer de fietser remt.
De Burley flatbed is de meest bekende flatbed trailer die ook via fietswinkels verkocht wordt.
Het Amerikaanse Surley verkoopt ook een flatbedtrailer, en heeft een dealer in Leuven.
Het Amerikaanse Bikes At Work heeft in grootte aanpasbare flatbed trailers.
Het Canadese Wicycle verkoopt verschillende types trailers, ook voor personenvervoer.
Het Nederlands Busy Bikes verkoopt grotere flatbed trailers.
Het Duitse Carry Freedom heeft ook een flatbed trailer, al is die wat aan de kleine kant.
Het Duitse Hinterher heeft een hele collectie trailers.
Het Duitse Carla Cargo heeft de allergrootste trailer, voorzien van elektromotor en schijfremmen, dus geschikte voor zware vrachten.
En tenslotte hebben we hier in België nog Fietskar XL, waar ik een DIY kit heb besteld, waarover deze zomer meer.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten