Gisteren zijn we met alle kinderen mijn vader eens gaan bezoeken, die sinds jaar en dag in Hoboken woont. Eerst waren we een broodje gaan eten in de ondertussen vernieuwde Abdijstraat (ik was er al jaren niet meer geweest) en het eerste wat mij opviel was de prominente aanwezigheid van auto's. Vroeger was er maar 1 rij geparkeerde auto's, nu waren het er twee. De rijbaan zelf bestond ook uit een brede rechts en een smalle strook links. De onderverdeling tussen de twee stroken bestond uit roestvast stalen plaatjes, en ergens wist er wel iemand dat de smalle rijstrook een fietspad moest verbeelden. Het resultaat was dat er voor de winkelende voetganger maar een strook van net iets meer als 1 meter overbleef. We moesten onze kinderen serieus aan de teugel houden opdat ze niet zouden worden overreden. Toen ik tegen mijn vader vertelde dat ze deze winkelstraat beter autovrij hadden gemaakt, antwoordde hij dat de auto's hier MOESTEN zijn. En waarom? Omdat in de andere straten geen plaats was om te parkeren. Is dit de verkeersmentaliteit van de gemiddelde Antwerpenaar?We waren ook eens in 'Den Tir' gaan kijken, een nieuw shoppingcenter gevuld met allemaal dezelfde ketens als overal elders. Ernaast en ervoor en erachter worden nog volop winkels/appartementen/huizen gebouwd. Maar de auto's moeten wel eerst in de winkelstraat de winkelende massa hinderen. Ook op de SintBernardsesteenweg moesten deze RVS plaatjes een degelijke aanduiding van het fietspad verbeelden. Goe bezig!
Fietsstallingen
Samen zijn we daarna naar de Zoo gegaan. In de Keyserlei, toch wel een sjieke straat vlak naast het vernieuwde station, stond de ene overdekte fietsstalling naast de andere. Dit model zou in Leuven zeker niet misstaan, ook niet op toeristische openbare plaatsen. Gedaan met grootschalige ondergrondse stallingen in Leuven! Naar het schijnt wil Stad A ze weg.
Kwakkelstraat
Het Astridplein oversteken richting Wesembekestraat was helemaal een rommeltje. Hier hadden ze op het plein allemaal 'fietsnagels' aangebracht om een hoekig parkoer voor de fietsers uit te stippelen. Ik merkte aan het gedrag van alle andere voetgangers, dat iedereen dit duidelijk eerder trottoir als fietspad vond. Aan het eerstvolgende kruispunt werd duidelijk dat ook in A straat per straat, pleien per plein, wordt aangelegd met telkens een ander beeld van het fiets- en voetpad. Geen eenheid van materiaal, kleur, nivo of aanduiding.
2.40. "Trottoir" : het gedeelte van de openbare weg, al dan niet verhoogd aangelegd ten opzichte van de rijbaan, in 't bijzonder ingericht voor het verkeer van voetgangers; het trottoir is verhard en de scheiding ervan met de andere gedeelten van de openbare weg is duidelijk herkenbaar voor alle weggebruikers.
Halleluja!
Ze bestaan! Ik heb ze gezien! Politieagenten op de fiets. Aan de lichten met de Van Wesenbekestraat stonden er twee te wachten om over te steken. Ik was zo verbouwereerd dat ik er een foto van vergat te trekken. Ik wacht ongeduldig tot ook Leuven toetreed tot de lijst van beschaafde fietsgemeentes. Als overtuigd fietser vind ik het aannemelijker om door een fietsende politieagent bekeurd te worden. Wat de politie in Leuven doet is eerst hun camionette op het fietspad zetten, of met hun moto door de winkelwandelstraat rijden, om dan fietsers te beboeten omwille van hun gevaarlijke gedrag. De voorbeeldfunctie en het gevaarlijke gedrag van de politieagenten zelve wordt stilzwijgend onder de mat geveegd.
Tapdans
Tenslotte zijn we nog even bij den Double-U langsgegaan. Sinds een week was zijn nieuw tapdansatelier open waarmee hij de metropool Antwerpen danserderwijs wil veroveren. Na een warme hap bij een shoarma/pizza tent in Wilrijk zijn we huiswaarts gekeerd.
Ik kon het toch niet laten om even een melding te doen in verband met de plaatjes-voor-fietspaden-te-signaliseren in Antwerpen. Dit is het antwoord:
Beste,En mijn opmerking hierop:
Verwijzend naar uw melding via het portaal ‘Meldpunt Fietspaden’ aangaande bovenvernoemde aangelegenheid, kan ik u mee delen dat de plaatjes tussen fiets- en voetpad wel degelijk reglementair zijn.
Echter, zijn er momenteel nieuwbouwwerken aan de gang tussen De Bosschaertstraat en Abdijstraat, waardoor er een diepe bouwput is; en het voetpad volledig afgesloten is. Voetgangers en fietsers kunnen enkel via het fietspad. Er werden alleszins borden geplaatst met vermelding " Fietsers afstappen ".
Hopend u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben,
Met vriendelijke groeten,
Vlaamse Overheid Agentschap Wegen en Verkeer
Wegen en Verkeer Antwerpen
Anna Bijnsgebouw
Lange Kievitstraat 111-113 bus 41
2018 Antwerpen
Beste.
Ik ben een grote dommerik want ik stel mij nog altijd vragen over het reglementair zijn van deze plaatjes. Kunnen jullie aan deze dommerik even meedelen welke "reglementen" hier juist bedoeld worden?
Ik wou eigenlijk het onoverzichtelijke straatbeeld aanklagen dat hiermee wordt opgeroepen. Ik kwam met mijn vader uit de Jan Davidlei, en we waren te voet via de SintBernardsesteenweg op weg naar "Den Tir" tegenover de Abdijstraat. Op nul en generlei plaats heb ik enige aanduiding gezien dat de strook die aangeduid wordt met deze plaatjes als fietspad moest geinterpreteerd worden. Toen ik en een van de kinderen bijna werd overreden door een fietser kwam er een vaag besef, maar nog geen zekerheid dat hier fietsers konden/mochten/moesten rijden.
Volgens de wegcode, artikel 2.40 over de definitie van het trottoir ("...de scheiding ervan met de andere gedeelten van de openbare weg is duidelijk herkenbaar voor alle weggebruikers.") kan ik concluderen dat, vermits het voor mij, noch voor mijn kinderen duidelijk was en is, deze "plaatjes" onmogelijk een fietspad kunnen verbeelden. Ook voor een blinde met een stok kan het onmogelijk duidelijk zijn, en kan het dus volgens de wegcode geen fietspad zijn maar enkel een trottoir.
En vermits de zone tussen huizen en boordsteen enkel een trottoir kan zijn en geen fietspad, zijn deze plaatjes eigenlijk overbodig, vooral ook omdat ze ook veel kans geven dat onze mindervalide medemens er over struikelt.
Men kan alleen maar constateren dat de wegbeheerder op dit trottoir een conflictstrook voor voetgangers en fietsers heeft aangelegd, en net daarover ging mijn klacht, ik kreeg het alleen niet verwoord in de 200 letters op meldpuntfietspaden.be.
met vriendelijke groeten,
Erik Daems,
Kroonstraat 20
3018 Wijgmaal,
eenmalig op bezoek in Hoboken en daarbij bijna verkeersslachtoffer geworden.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten