dinsdag, oktober 21, 2008

Zone 30 in Leuvense binnenstad

De huidige invoering van de zone 30 is blijkbaar een stoffig plan van 1996 dat men nu toch al gaat uitvoeren. Ondertussen is het busverkeer ver-x-voudigd tegenover toen. Ondertussen is de studentenpopulatie aangegroeid tot meer als 30.000. Ondertussen is ook de bevolking van Leuven toegenomen en zal nog toenemen gezien de huidige bouwplannen. Ondertussen is de K.U.L. bezig zijn parkings in de binnenstad op te doeken en zijn werknemers te stimuleren met de fiets te komen werken. Ondertussen is de Boerenbondparking verdwenen. Waarom kan men die oude plannen niet eens kritisch herbekijken? Het feit dat men in andere stadsdelen wel CO2-neutrale wijken wil bouwen (wat zeker geen plan is van 1996) getuigt toch dat er wel kritisch wordt nagedacht. En toch blijft men alsmaar meer bussen door het stadcentrum sturen vanuit een alle-buslijnen-moeten-toch-eens-aan-Gasthuisberg-passeren ideologie.

Waarom is men niet kordater in het herinrichten van de binnenstad?
A) maak het centrum (gebied binnen eerste ringmuur) volledig autovrij: enkel zwakke weggebruikers toegelaten! En neen, ook geen bussen.
B) maak een aparte rechtstreekse verbinding naar Gasthuisberg vanuit het station! En ook terug natuurlijk. Misschien kan de tram naar de vaartkom doorgetrokken worden onder Wolvenberg en Keizersberg door? Of snelbussen via de E314, vermits in de toekomst de ingang van Gasthuisberg in die richting zal verplaatst worden.
C) maak van de stelplaats aan het station een echt knooppunt en overstapplaats van buslijnen, en niet het Fochplein.
D) maak een pendeldienst van Fochplein <-> station. We moeten we hier nog moderner zijn als we willen vermijden dat de wereld stilstaat tegen 2012 doordat een eindeloze rij van bussen tussen station en Gasthuisberg staat aan te schuiven. Een idee dat spontaan in mij opborrelt is een rollend tapijt. Als het de moeite is om eens te onderzoeken of je er een pendelparking mee kan bedienen, waarom dan niet op de de Bondgenotenlaan. Stel je even voor: een overdekt rollend tapijt los door de stad. Dat zou pas vernieuwend zijn!
... En omdat pendelaars altijd gehaast zijn bekijken we de mogelijkheid om tussen de parking en het station een rollend tapijt zoals in luchthavens aan te leggen', vertelt Robbeets.

1 opmerking:

  1. Volledig akkoord met het rollend tapijt, ik had dat ook al in gedachten. Probleem is: ongelukken vermijden met kinderen en mensen van gevorderde leeftijd. Een buitenste band met lagere snelheid dan een snellere centrale band? Alleszins: daar komt heel de wereld naar kijken.

    BeantwoordenVerwijderen