donderdag, oktober 09, 2008

OVMK

Elke heraanleg van straat of plein wordt eerst algemeen ontworpen, met lastenboeken, met uitgeschreven visies van bouwheer en architecten, met al dan niet inspraakmomenten voor bewoners. Helemaal op het einde wordt het dan 'voor uitvoering' helemaal tot in detail uitgetekend. Bij weinig controle op de werf wordt elke onduidelijkheid in het ontwerp door de uitvoerders ingevuld naar eigen goeddunken. Als het uiteindelijk niet goed is, dan is het ofwel door slecht ontwerp, ofwel door slechte uitvoering.
Indien we op de uitvoeringsplannen al kunnen zien waar later pijnpunten zullen zijn, dan is het ontwerp slecht. Voor elke toekomstige boebel op onze fietsroute weg kunnen we dan luidkeels roepen: Ontwerp Van Mijn Kloten!

Als voorbeeld een kritische blik op de vernieuwing van de Baron Descampslaan te Wijgmaal, Fase 2.
Gaat het oversteken van bovenstaand kruispunt niet hobbelig zijn? Waarom loopt de goot en de boordsteen van de Nieuwstraat wel door, maar het fietspad niet? Bij het Dongelsplein is met krek dezelfde uitvoering een hoogteverschil van 3,5 cm te overbruggen. Tijd om te roepen: OVMK!

Waarom heeft nog niemand gezien dat het fietspad + voetpad + rijbaan versmallen op de spoorwegovergang? Waar zijn de minimale doorgangen van voetgangers en fietsers gebleven? En dan staan er nog lompe palen van signalisatie zoals lichten en barelen ingeplant midden op het voetpad. Wordt het daar geen boeltje waarvan de zachte weggebruikers de eerste slachtoffers zullen zijn? Tijd om te roepen: OVMK!

En hoe gaan ze aan de Wakkerzeelsebaan de fietsers laten oversteken die richting Herent rijden? En waarom? 20 meter verder op de brug ligt een enkelzijdig tweerichting fietspad, in de Baron Descampslaan tweezijdig enkelrichting. Eén stroom fietsers zal dus aan de brug gekloot zijn! Tijd om te roepen: OVMK!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten