donderdag, oktober 16, 2008

kruispunten

Het staat nochtans duidelijk uitgelegd in het Fietsvademecum, waarom wordt het dan niet toegepast bij (her)aanleg van straten en pleinen? In de BaronDescampslaan zijn ze het bij elk kruispunt vergeten, gevolg: elke keer een boordsteen-hindernis van 3cm bij op en afrijden van het fietspad.
4.2.4.3 Accentueren van kruispunten en oversteekplaatsen voor fietsers
Zoals reeds meermaals aangehaald werd, is de continuïteit van de inrichting van de fietspaden een belangrijke voorwaarde. Kruispunten en oversteekplaatsen zijn dikwijls de zwakke schakels in deze continuïteit.
Bij kruispunten zijn materiaal- en kleurengebruik belangrijke elementen die de positie van de fietser verduidelijken. Zo kan de al dan niet doortrekking van een fietspadvoorziening over een kruispunt duidelijk maken in hoevere een fietser in een bepaalde richting voorrang heeft op weggebruikers in de dwarsrichting. Hierover meer in hoofdstuk 4.4.
Een bijzonder aandachtspunt vormt de kruising van een fietspad met zijstraten. Hoogteverschillen verstoren het fietscomfort en moeten dan ook vermeden worden: trottoirbanden dienen over te gaan in gelijkgronds aangelegde kantstroken of trottoirbanden; straatgoten worden plaatselijk vervangen door kantstroken, met straat- en trottoirkolken vóór de kruising. Tussen wegverharding enerzijds en gelijkgrondse trottoirbanden of kantstroken anderzijds, mag er een hoogteverschil van maximum 0,5 cm bestaan. De voorkeur gaat naar een volledig gelijkgrondse aanleg.
Voor een verdere behandeling van de situatie van de fietser op kruispunten verwijzen we naar hoofdstuk 4.4.
...
Ter plaatse van oversteekplaatsen voor fietsers geldt een zelfde logica. Waar de fietser voorrang heeft wordt ook hier het wegdek van het fietspad, inclusief de kleur, voortgezet.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten