zaterdag, oktober 04, 2008

Melding paaltjes aan de Dijlebruggen

Reactie op mijn melding:

Beste Daems Erik,

Als reactie op uw melding van een knelpunt voor fietsers (referentie : E91C3849BF) op volgende locatie :

Lijnloperspad
Leuven
Vlaams-Brabant

Melden we u het volgende :

Wij kijken het na, maar de paaltjes staan er om te voorkomen dat (landbouw)voertuigen over de brug zouden rijden.

Met vriendelijke groeten, de wegbeheerder
en mijn antwoord daarop:
Geachte,

Vele fietsers vragen zich samen met mij af of de remedie op deze plaats niet erger is dan de kwaal. Gelieve hierbij wat studiewerk uit Nederland te vinden die net dit heikele punt behandelt: http://www.fietsberaad.nl/index.cfm?repository=Meer%20ongevallen%20door%20paaltjes
.
Aan de gehavende staat van het wegdek kan iedereen constateren dat hier al veel fietsers zijn gevallen. Zelf ben ik hier ook al meerdere malen op mijn gezicht gegaan, net zoals mijn vrouw, en mijn kinderen. Ik heb hier ook al meerdere malen andere mensen zien vallen. Momenteel is er wel iets gedaan aan de gladheid, maar er zijn ook al kinderen gevallen omdat ze net in de bocht met fietstassen tegen deze paaltjes botsten.

's Ochtends en 's avonds wordt dit pad zeer intens gebruikt wordt door ouders met kinderen, aanhangfietsen en fietskarren. Enerzijds door ouders/kinderen uit Wijgmaal die naar Wilsele/Leuven fietsen, en ouders/kinderen die naar Wijgmaal (Steinerschool) fietsen.

Ook is de straal van het fietstraject net voor en achter de bruggen kleiner is dan het minimum die door het fietsvademecum wordt voorgeschreven. Dit maakt het moeilijk om met zijdelings uitwijkende fietskarren en aanhangfietsen deze bruggen ongehinderd op en af te rijden.

Voor kinderen is dit een moeilijke hindernis wegens de combinatie van: bocht + helling + wegversmalling + druk verkeer + minder fietservaring + donker in de winter.

Hopelijk is dit antwoord genoeg om alle fietshinderende paaltjes op donkere, bochtige punten te laten verwijderen. Ik heb er helemaal niets tegen dat er paaltjes staan om ander verkeer te ontmoedigen, mits er voldoende breedte voor fietsers blijft (minimaal 1m25), ze duidelijk en van verre zichtbaar zijn, en op rechte trajecten staan.

met vriendelijke groeten,

Erik Daems,
fietser uit Wijgmaal,
Kroonstraat 20
En nu maar wachten of er iets gaat veranderen ten velde!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten