vrijdag, juni 25, 2010

Genadeloos, willen maar niet kunnen

"Heer! Toon toch erbarmen ende genade!" riep de wanhopige fietser handenwringend uit. "Laat mij ende mijnen bloedjes van kinderen toch onzen fietsweg ende onzen flexibele verplaatsingsmodus." Maar de planner uit de ruimte was genadeloos. Met één pennentrek voorzag hij het pad van een ondermaatse breedte, strooide er bovendien nog wat obstakels op, en plaatste als kers op de taart een hoge rechte boordsteen, en sprak: "Gaat henen ende verdwijnt van onder mijnen ogen gij miserabel creatuur met uwen roestigen ende piependen vehikel. Vermenigvuldigt U vooral niet in mijnen straatbeeld of wij zullen genoodzaakt zijn om nog harder op te treden."

Breedte: naast huis 2m00, breedte verderop 1m80, fietsweg (verkeersbord 99a): minimale breedte 2m50 volgens Vademecum Fietsvoorzieningen §4.1.3.

Obstakels: paal met verkeersborden tegen muur, verlichtingspaal, verdeelkast Telenet, beugels van 1m05 breed op afstand van 1m50

Afsluiter: hoge, rechte boordsteen.


Mogelijke oplossing: het verkeer van voetgangers en fietsers/ruiters splitsen, en de voetgangers het bestaande wegje van 1m80 te laten gebruiken, en de fietsers/ruiters over de parking te sturen.
Voordelen: fietsers kunnen over de verlaagde boordsteen, een comfortabele breedte, de ruimte om een comfortabele bocht te nemen . Hieronder zie je dat er wel degelijk plaats is om links een fietsvriendelijke aftakking te maken naar de parking. Er is zelfs voldoende ruimte over bijna de gehele lengte om deze weg te ontdubbelen.

Enkele stukken zijn aangeduid als een 'weg voorbehouden voor het verkeer van voetgangers, fietsers en ruiters'. Verderop is deze weg ook toegankelijk voor de bewoners om met de wagen de tuinen te ontsluiten. Een breedte van 1m80 is helemaal ontoereikend voor een gemengd verkeer van fietsers, voetgangers, ruiters met hun paard en dan nog occasioneel autoverkeer.


Een breedte van 1m80, en een paaltje in het midden om autoverkeer te weren, zijn ook een fietsonvriendelijke combinatie: er blijft aan weerszijden minder dan 90cm verharding over, terwijl een fietskar volgens de wegcode 1m breed mag zijn. Op de foto is er 1m15 en 1m25 tussen de drie palen aanwezig.

Toen ik hier voor het eerst aangefietst kwam, was ik zo door de beugels geimponeerd dat ik prompt de parking opreed, en achteraan niet door kon wegens de dubbele boordsteen waar het rondpunt van de parking de fietsweg bijna raakt.

Vandaar dit stukje.

Vroeger was het er nog smaller, en enkel voor voetgangers. Men vergeet al te dikwijls dat bij gemengd verkeer van voetgangers, fietsers en ruiters een grotere breedte nodig is als voor één van de drie apart.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten