vrijdag, januari 21, 2011

Busverkeer op de Tiensesteenweg


In het Ruimtelijk Structuurplan LEUVEN doemde reeds vroeger dit spook op:
Een vrije busbaan tussen de Koningin Elisabethlaan en de Tiensepoort is absoluut noodzakelijk.
Dit is dan ook de reden dat er op dit stukje Tiensesteenweg geen degelijke (lees: voldoende brede) fietspaden zijn: de huidige breedte van de derde rijstrook staat garant voor de aanleg van een vrije busbaan later.

Daarom ook dat er voor ons stadsbestuur absoluut een fiets-ondertunneling moet komen op het kruispunt met de Martelarenlaan. Anders hinderen de massaal overstekende fietsers toch nog de vrije doorstroming van de bussen en dat mag toch niet. Dat deze fietsers éénmaal aan de andere kant van de steenweg aan hun lot (lees: holle kasseiwegen en modderstraatjes) worden overgelaten stoort hen niet. Ze rijden daar niet in de weg van het busverkeer. Dat heeft Fietsbeleid.

Tijdens de mobiliteitsronde dacht ik Karin Brouwers te horen zeggen dat er vooraan op de Tiensesteenweg een enkelzijdig tweerichtingsfietspad zou komen ter vervanging van de nu bestaande. En dat zou al redelijk snel uitgevoerd worden. Ik was benieuwd en vroeg of ik dit juist had gehoord. Ik kreeg het volgende antwoord:
Beste, Ik denk dat dit een vergissing is. Op de tiensesteenweg verandert er niet meteen iets. Bedoel je misschien de aansluiting van de Martelarenlaan op de Tiensesteenweg waar ook een fietstunnel gepland is onder de steenweg ? Schepenen Robbeets en Beckers zijn bezig met de inspraakprocedure voor de buurt ivm deze plannen die bij mijn weten echter niet meer zullen worden uitgevoerd voor 2013.

Karin Brouwers,
gemeenteraadslid,
Vlaams volksvertegenwoordiger.
En nu lees ik op ROB dat er na de werken in Korbeek-Lo een derde fase komt:
En in een derde fase zal de volledige Tiensesteenweg van Leuven tot Boutersem heringericht worden.
Dan denk ik: toch busbaan erbij en fietspaden weg? Alleen het wegdek vernieuwen? Wanneer gaat dit algemeen geweten zijn? De inwoners van Leuven worden weer in het ongewisse gelaten.

Ook aan de ring ter hoogte van Gasthuisberg komt een nieuwe doorsteek voor de ringbussen bussen. Deze aansluiting werd weer getekend als een doodsteek voor het Bovenlokaal Functioneel Fietsnetwerk:
Fietsers die de voorrangsweg die de ring is volgen, krijgen weer onmogelijk bochtenwerk voor de wielen geschoven. Waarover later meer.

Update 22-01-2011:
Het Agenstschap Wegen en Verkeer laat nog maar eens duidelijk blijken wat er voor hen belangrijk is: geen fietsveiligheid maar busbanen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten