zaterdag, januari 29, 2011

Zone 30 (1)

Leuven is er klaar voor: de signalisatieborden hangen aan de ingangswegen.Ook hangt er al een banner boven de Parkstraat. De doorstroming werd getest.

Justus Lipsiusstraat

Van Monsstraat

Dagobertstraat

Blijde Inkomststraat

Dekenstraat

Frederik Lintstraat

Parkstraat

Weldadigheidsstraat

Gerard Vander Lindenstraat

Constantin Meunierstraat

Naamsestraat

Schapenstraat

Redingenstraat


Maar een zone 30 is meer dan louter snelheidsbeperking. Mobiliteitsgewijs moet er ook werk worden gemaakt van een verkeersluwe zone. Voor het busverkeer gaat dat dus pas lukken tegen 2020. Als het stadsbestuur meer parkeergarages in het centrum gaat aanleggen in plaats van aan de rand, zijn we daar ook weer verder van verwijderd. Meer inwoners, meer wagens, meer drukte. Ergens las ik:
In principe is de zone 30 dan ook meer dan een verlaging van de snelheidslimiet: de lagere snelheidslimiet is als het ware een middel om een aangepaste, aangename en leefbare straat mogelijk te maken. In een zone 30 geldt dan ook de zwakke weggebruiker als de maat der dingen.

En wie een beetje kan rekenen weet ook dat een gemiddelde snelheid van 27km/u niet kan worden gehaald door een lijnbus die een substantieel deel van zijn tijd stilstaat aan haltes, of voor voetpaden. Neen, dan moet er wel degelijk sneller worden gereden als 30km/u, en dat verzwijgt het stadsbestuur ook steeds wijselijk.

2 opmerkingen:

  1. hoe zit dat eigenlijk als die "zwakke" weggebruiker wanneer hij bij gebrek aan zebrapaden op een willekeurige plek oversteekt en aangereden wordt ...

    Wie is er dan in fout?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. handhaving!?:

    http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=SD38QLON

    BeantwoordenVerwijderen