dinsdag, april 08, 2014

Ruimte voor fietsen (2)

Martelarenplein, Leuven
Na mijn vraag, kreeg ik eind februari dit volgende (onbevredigende) antwoord:
Geachte heer Daems,

via de beleidscel van de heer Staatssecretaris ontving ik uw email van 25 november 2013 ivm het fietsbeleid van de NMBS aan het Leuvense station. De administratie nam contact op met verantwoordelijken bij de NMBS en voerde plaatsbezoeken uit om zich ter plaatse van de situatie te gaan vergewissen. Zoals u weet ondergaat de stationsomgeving van Leuven de laatste jaren een grondige verandering en is het voorzien van een voldoend aantal comfortabele fietsenstallingen daarbij één van de doelstellingen. Ook tijdens de werken heeft men getracht om de capaciteit van de fietsenstallingen op peil te houden.

In 2008 werd de fietsenstalling in het gebouwencomplex KBC aan de Tiensevest geopend, met 3742 plaatsen. In 2011 volgde de fietsenstalling aan de achterzijde van het station (Martelarenlaan), goed voor 1616 plaatsen.
De administratie kon ter plaatse vaststellen dat de fietsenstalling aan de Martelarenlaan inderdaad meer dan volzet is, waardoor gebruikers zich gedwongen voelen hun fietsen buiten de rekken te plaatsen. In de grotere stalling aan de Tiensevest is echter wel voldoende capaciteit, gezien de vele lege plaatsen aan het einde van de parking. De iets grotere afstand tot de perrons wordt gedeeltelijk gecompenseerd door de vlottere aansluiting op de stad. Bovendien werden recent een deel van de bewaakte fietsenstallingen gratis ter beschikking gesteld ter uitbreiding van de bestaande stalling.

De NMBS heeft bovendien de ambitie de capaciteit substantieel uit te breiden (+ 50 %) en onderzoekt hiertoe alle mogelijkheden: zowel op korte termijn, door het bijplaatsen van onoverdekte rekken op restgronden, als op lange termijn, door overdekte fietsenrekken in nieuw te bouwen constructies. In januari 2014 werden alle mogelijkheden samen met de stad Leuven opgelijst. Voor de weerhouden pistes loopt momenteel onderzoek naar de haalbaarheid. Begin april zal, samen met de stad, bepaald worden welke oplossingen op korte en lange termijn weerhouden kunnen worden.

NMBS hoopt op korte termijn (< 1 jaar) aan beide zijden van het station bijkomende rekken voor telkens 400 fietsen te plaatsen.

Het is echter eveneens een feit dat de stad Leuven reeds jaren kampt met een probleem van zwerf- en weesfietsen. Ook tijdens de plaatsbezoeken door de administratie stonden tientallen fietsen foutief gestald op onder andere het Martelarenplein en op de aansluiting van de Maria Theresiastraat met de Tiensevest. Dit ondanks de duidelijk zichtbare verbodsborden. Bij de heraanleg van de stationsomgeving werd gekozen voor een open plein, het is dan ook noodzakelijk dat de gepaste maatregelen genomen en afgedwongen worden om dit open karakter in de praktijk te kunnen behouden.

Hoogachtend,

XXX

Adviseur-generaal
Directie Overheidsbedrijven en Spoorbeleid

2 opmerkingen:

  1. Toen ik bij de laatste 'fietsopruimactie' kon zien hoe op enkele meter van de politie een stel aziatische studenten hun fiets net vast maakte, besefte ik dat het toch wel een cultuurshock moet zijn om vast te stellen dat op een (door aannemers) volgeparkeerd plein je fiets niet welkom is. Met 154 nationaliteiten aan boord, wordt een heldere communicatie over het absurde fietsstal beleid quasi onmogelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De opruimactie in de fietsenparking aan de voorkant van het station was nog een grotere klucht. Eerst 2 weken briefjes (die door sommigen gewoon er werden afgetrokken) laten hangen aan fietswielen om daarna een 10-tal weesfietsen weg te halen. Resultaat: kapotte studentenfietsen plaats 1 tot 20. Dagelijkse fietser: plaats 20 tot ...

    BeantwoordenVerwijderen