zaterdag, oktober 06, 2007

Fietsers en veiligheid

Toen ik 's morgens naar het werk reed viel mij iets op: aan de Vaartkom te Leuven kregen fietsers die overstaken gelijktijdig groen met de auto's die afslaan richting Aarschot. Dat was toch vroeger niet zo? Ik verkeerde in de veronderstelling dat auto's en fietsers daar apart groen licht kregen, daar was namelijk veel veranderd aan de verkeerslichten na de heraanleg van de Aarschotse steenweg. Ik dacht uit het oogpunt van meer veiligheid voor de zwakke weggebruiker. Even contact genomen met de politie. De sequentie van de lichten was inderdaad onlangs aangepast, en nu kregen de auto's en fietsers/voetgangers samen groen, maar dat ging binnenkort terug veranderen, dan kregen fietsers/voetgangers terug voorsprong (zoals het dus al was) maar word hun oversteektijd ook beperkt, want dat is nu 'te lang'. Comfortverlies voor de fietsers/voetgangers heet dat dan.

Dat er ooit twee aparte lichten naast elkaar stonden, voor de auto's die naar rechts en naar links afslagen, daarin waren ze formeel: dat kon zeker nooit hebben bestaan, want in tegenspraak met de Belgische wet. Ik herinner mij nochtans dat het rechtse licht een tijdje afgeplakt is geweest, voordat het werd verwijderd.
Over de veiligheid van de situatie kan je niet met de politie praten, zij kennen alleen de 'Belgische wet' die zegt dat de auto's die afslaan moeten voorrang verlenen aan de fietsers/voetgangers, en dat is dan pech voor de fietsers die daar worden aangereden.

Vanaf nu zal ik de structurele mankementen aan de Leuvense fietspaden hier eens publiceren, kwestie van over twee jaar weer geen agent aan de lijn te krijgen die zegt dat de situatie die ik schets, nooit heeft bestaan.

2 opmerkingen: