<> Van: Erik Daems <ed@ensysta.com
Aan: dirk.robbeets@leuven.be
Onderwerp: Fietspad langsheen de Aarschotsesteenweg
Datum: Wed, 7 Dec 2005 10:24:03 +0100
Geachte schepen,
samen met enkele fietsende collega's vroegen wij ons af wanneer er
oversteekplaatsen zouden worden aangelegd tegenover de op- en afritten van
de bedrijven langs de aarschotsesteenweg. Hiervoor stuurden we reeds
verschillende mailtjes via de website van de stad Leuven, zonder enig
resultaat tot gevolg. Via onze dienst BD (dienst gebouwen van groep AVEVE)
werd er contact opgenomen met de verantwoordlijke voor fietsers bij de
Leuvense politie. Deze wist te melden dat er was geopteerd om GEEN op- en
afritten voor fietsers te voorzien. Die moesten maar gebruik maken van de
bestaande bushaltes en dergelijke om over te steken en dan via de voetpaden
verder te rijden waar ze moeten zijn, met een reële kans op boetes
natuurlijk wegens fietsen op het voetpad. Of ze moeten maar door de modder
ploeteren om dan een drukke steenweg over te steken.
Hier en daar werd al geopperd om paletten te leggen of wat cementtegels om
over te kunnen steken.
Een mooi zicht zal dat zijn: een totaal vernieuwde aarschotsesteenweg, waar
fietsers hier en daar paletten of losse stenen hebben moeten leggen om
veilig te kunnen oversteken omdat er tegen fietsers werd gekozen bij de
heraanleg.
Graag had ik hierover uw mening gehad: Moeten wij als fietser
verkeersovertredingen maken door op het voetpad te rijden? Moeten wij als
fietser verkeersovertredingen maken door op de steenweg naast het
verplichte fietspad rijden? Of moeten we op eigen initiatief zelf werken op
de openbare weg uitvoeren om veilig te kunnen oversteken?
vriendelijke groeten - meilleures salutations - kind regards
Erik Daems, CAD-ontwerper Electriciteit.
Aarschotsesteenweg 80/1
3012 Wilsele
Om erop en erad te geraken hadden we ondertussen al paletten in de modder gelegd om de strook tussen de rijweg en het fietspad te kunnen oversteken. We hebben hierop van geen enkele instantie reactie gekregen. Via via had ik van iemand die op een stadsdienst werkt gehoord dat de groendienst deze overgangen in orde zou maken bij het aanleggen van de groenstrook.
Out of the blue werd er ter hoogte van ons bedrijf toch verharding gelegd, alleen 8m uit het center van de in/uitrit. Ik dacht nochtans dat ze de kinderen leren om een straat onder een rechte hoek over te steken. Bij de aanleg van de groenstrook later werden alle planken en paletten verwijderd en een groene ondoorgankelijke haag aangeplant over de gehele lengte van de steenweg, er werd geen enkele bijkomende verharding door de groendienst aangelegd. Later hoorde ik dat de groendienst dat niet mag aanleggen, verhardingen zijn voor rekening van de technische dienst.
Als we niet hadden geprotesteerd, dan hadden we geen doorgang gehad. Alleen spijtig dat niemand ons eerst had gecontacteerd om ervoor te zorgen dat deze oversteekplaats practisch en veilig zou zijn.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten