maandag, oktober 15, 2007

Fietswielwindmolenplannen

Mijn gehele bewuste leven ben ik al gefascineerd geweest door windmolens, watermolens, turbines, magneten en energieopwekking. Zo heb ik bijvoorbeeld als 14-jarige zelf geprobeerd op mijn kamer een micro-methaangasinstallatie te bouwen die werkte op koeienstront, maar meer dan stank heb ik daar niet mee geproduceerd.
Onlangs had ik op van website een handleiding gedownload: een zelfbouwpakket voor schoolkinderen om een micro windmolen te bouwen. Zelfs de generator word zelf gebouwd: wat ijzerdraad, karton, plastiek, plexiglas, koperdraad en magneten, alles samengebouwd kwam daar dan genoeg stroom uit voor een LEDje te doen branden.
Mijn fantasie sloeg op even op hol en ik maakte de wildste schetsen om een verticale windmolen te bouwen met fietswielen en tentzeilen, waarbij dan magneten geplaatst op één van de wielen stroom zouden leveren. Dat ik niet alleen ben met fietswielmolenplannen, ontdekte ik al niet veel later. Er zijn mensen die al verder staan als ik, ze hebben ze al uitgevoerd. Zelfs het idee om dan maar een retro-fit naafdynamo te ontwerpen was al benomen, getuige mijn aankoop van de fietsverlichting voor de kinderen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten