woensdag, december 03, 2008

Een ongelijke strijd


de fiets

de vrachtwagen

Als men het fietsverkeer kan bannen in bepaalde straten tussen bepaalde uren omwille van de veiligheid van de voetgangers, kan men dan ook eens nadenken over het bannen van vrachtverkeer en bussen in bepaalde straten tussen bepaalde uren.
Of mogen er aan het gemotoriseerde verkeer absoluut geen beperkingen worden opgelegd en aan fietsers wel? Fietsers worden in Leuven hard aangepakt, automobilisten laat men begaan. Ik ben nochtans aan het wachten tot de politie eens met cijfers kan aantonen dat er ook wel automobilisten worden doodgereden door te snel rijdende fietsers. Die moeten er toch toch massaal zijn, zoals iedereen kan lezen in de Passe-Partout nr.49 Deel 1 op p.2:
... De grote snelheid waarmee sommige fietsers van en naar het provinciehuis fietsen, leidt tot onveilige situaties voor voetgangers en automobilisten die de weg naar de parking willen inrijden. ...
Waar zijn die doodgereden automobilisten dan? Voetgangers die het fietspad blokkeren, daar wordt niet over gesproken. Wachtende auto's die het verkeer blokkeren of gewoon op fietspad of voetpad stilstaan, daar wordt niet over gesproken. Auto's en bussen die hier in de zone 30 wel 50 km/uur rijden, worden nooit gecontroleerd. Neen! Het is voor de beleidsmensen duidelijk: de fietsers zijn gevaarlijk voor de andere weggebruikers en niet omgekeerd.

1 opmerking: