woensdag, maart 04, 2009

voorrang voor fietsers

De Mechelse steenweg wordt stukje per stukje heraangelegd. Zoals de Herentse fietsersbond al opmerkte zorgt dit er voor dat er geen globaal verkeersplan is. Dat merk je dan bijvoorbeeld bij de herinrichting van het kruispunt Mechelsesteenweg / Bijlokstraat.
Plots lees je dan over het kruispunt van een dubbelrichtings fietspad dat elke dag veel fietsverkeer te slikken krijgt, en een zijstraat die in theorie enkel een wijk bedient, maar in praktijk veel gebruikt wordt voor sluipverkeer:
Er komt een dubbelrichtingsfietspad en om de veiligheid op het kruispunt met de Bijlokstraat te verhogen, wordt de fietsoversteek zodanig heraangelegd dat fietsers hun snelheid moeten minderen. Op de rijweg wordt een middengeleider gelegd waardoor wagens de straat niet meer kunnen dwarsen. De Zavelputstraat wordt afgesloten.
De snelheid van fietsers moet geminderd worden voor sluipverkeer!! Eens te meer wordt duidelijk dat vlot autoverkeer altijd voorrang krijgt op veilig fietsverkeer. Of bestaat er maar één verkeersmaatregel om de veiligheid van fietsers te verhogen?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten