maandag, december 07, 2009

Dubbelrichtingspad (1)

Uit de laatste Leuven Info:
De nagelnieuwe verbindingsweg tussen de Tervuursesteenweg en Gasthuisberg wordt weldra in gebruik genomen. Dankzij deze koppeling kunnen voetgangers, fietsers, busgebruikers en ziekenwagens vanuit het westen van de stad het omvangrijk ziekenhuiscomplex sneller en veiliger bereiken. Auto’s mogen geen gebruik maken van deze doorsteek.
Een nieuw, comfortabel dubbelrichtingspad loodst fietsers en voetgangers van Gasthuisberg naar Heverlee, Egenhoven, Bertem, enz. Het pad ligt afgescheiden van de weg en overbrugt het hoogteverschil in de buurt op een bijzonder comfortabele manier.De weg is ook een snelle verbinding voor ambulances en brandweerwagens.
Voor stad Leuven is het veiligheidsprobleem van de zachte weggebruikers gemakkelijk opgelost: men legt een dubbelrichtingspad!! Aan de steenweg begint het als een fietspad (bord D7) en een voetpad. Tussen de bushalte en Gasthuisberg worden alle voetgangers ook verplicht om zich en masse op het fietspad te begeven, met alle mogelijke conflicten tussen fietsers en voetgangers onderling (bord D10 zou bijvoorbeeld beter op zijn plaats zijn). Er was nochtans plaats genoeg voor een dubbelrichting-fiets-pad NAAST een dubbelrichting-voet-pad.
Zoals op te veel plaatsen wordt de zachte weggebruiker weer simpelweg van de rijbaan in de berm geduwd opdat het gemotoriseerd vlotter kan doorstromen. In plaats dat enkele bussen moesten oppassen voor fietsers, moeten vele fietsers nu oppassen voor vele voetgangers: geen oplossing, wel een verschuiving van conflicten, omdat de wegbeheerder te gierig is om een echt veilig alternatief aan te leggen. De truuk met de duif: je plaatst ergens een bord D9 naast, aldus is het op papier een fietspad en kan dus gesubsidiëerd worden door de hogere overheid. Terwijl men eigenlijk iets aanlegt wat geen fietspad is, enkel een 'dubbelrichtingspad'. En wat zei de wegcode nu al weer bij bord D10:
wanneer de ruimte te gering is om het verkeer van fietsers en voetgangers te scheiden en de veiligheid van de fietsers aldus beter gewaarborgd is over korte wegvakken of openbare wegen, wanneer er veel verkeer op de rijbaan is en de toegestane maximumsnelheid ten minste 50 km per uur is.
Er is dus (zie foto in krantje) plaats genoeg, enkel de politieke wil om de voetganger de plaats te geven die hij verdient, naast de fietser, is te smal.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten