woensdag, november 30, 2011

Aarschotsesteenweg en AWV (1)

Op 10 november had ik mijzelf uitgenodigd bij AWV Vlaams-Brabant om eens de plannen te overlopen van Leuven Noord.

Bij de hertracering van de Aarschotsesteenweg had ik na lang aandringen toch verkregen dat er op de werfvergadering nog eens naar de omleiding voor de fietsers in fase 2 zou gekeken worden. Ik vond het namelijk niet zo logisch dat het gescheiden fietspad niet meer bruikbaar zou zijn wanneer het asfalt van de rijbaan werd afgeschraapt, en dat alle fietsers tussen Hernet en Wilsele 5 km rond de Vaart zouden moeten rondrijden. Gelukkig kreeg ik al snel het antwoord dat mits het verharden van het olifantenpaadje en het plaatsen van wat hekkens een veilige doorgang voor fietsers kon gegarandeerd. Dankuwel namens de fietsende kinderen van de Krullevaar't.
Aarschotsesteenweg, tijdelijk fietspad, Leuven


Voor het fietspad langs de Dijle, had men de toelating gekregen om een overkraging te realiseren, zodat het fietspad daar ook breder kan aangelegd worden. Dat zou dan over twee tot drie jaar uitgevoerd worden.

Aan Variapack volgt het fietspad niet het tracé van de rijbaan, maar zal het onder de bestaande brugpijlers doorlopen, en dan tussen het viaduct van de Aarschotse bocht en het oude spoorwegtalud doorlopen.
Aarschotsesteenweg, nieuw tracé fietspad, Leuven

Je vindt het hier terug. Ik heb de tekening even 'verbeterd':

Dit is Tunnel 1 van bovenstaande tekening, geen plaats voor een fietspad:
Aarschotsesteenweg nieuw tracé, Leuven

En dan valt op dat de rijbaan weer mooi gestroomlijnd werd, ook al rijdt het verkeer er maar 50 km/u, en dat het functionele fietspad (in het blauw) meer lijkt op een gekronkelde spaghetti.

Ik vermoedde al een dergelijke omleiding toen ik dit op de brugpijler zag staan:
Aarschotsesteenweg, Leuven


Verder was de planning nog als volgt:
  1. Hertracering Aarschotsesteenweg
  2. Tunnel onder E314
  3. Vuntcomplex
  4. Parking stelplaats KMO-zone

Geen opmerkingen:

Een reactie posten