maandag, juli 30, 2012

Viaduct (1)

Fietsen hebben trappers om te trappen. Trappen hebben treden. Trappen is dus niet altijd trappen.
Soms lijkt het van de wegbeheerder een goed idee om bij wegenwerken de fietsers gebruik te laten maken van ... trappen. Voor gewone lichte fietsen waarschijnlijk geen probleem. Voor fietskarren en bakfietsen een groot probleem. Fietsers die met een pedelec meer mobiel zijn worden door trappen plots minder mobiel.
Onbeperkt rijcomfort ook voor fietsers? Dat valt nog af te wachten.

Vanaf 31juli wordt het viaduct van de Lüdenscheidsingel over de Vaartkom vernieuwd. Ook de fietsers worden niet vergeten:
Eveneens zullen de verlichtingspalen die nu in de middenberm staan, naar de zijkanten van het viaduct verplaatst worden. Zo wordt er ruimte gecreeërd voor de aanleg van de nieuwe fietsinfrastructuur en de vrije busbaan in de toekomst.
De verlichtingspalen werden vorige week reeds verwijderd.
Viaduct Lüdenscheidsingle, Leuven

Wat er niet op de website staat, maar wel in de mailing is dit:
Fietsers kunnen tijdens de werken niet over het viaduct rijden. Rijden zij in de richting van de Mechelsepoort, dan worden ze omgeleid via de Redersstraat en Vaartvest tot onder het viaduct, waar ze een alternatief tracé volgen.  In de richting van het station worden ze langs de trappenpartij aan de Mechelsesteenweg naar beneden geleid, om vervolgens onder het viaduct door te rijden in de richting van de Vaartvest. Via de Zoutstraat bereiken ze het Joanna-Maria Artoisplein.

Wijziging verkeerssituatie onder het viaduct
Afhankelijk van de aard van de werken wordt de Aarschotsesteenweg of de Kolonel Bégaultlaan ‘s nachts afgesloten voor het verkeer. In dat geval zullen signalisaties de lokale omleidingen aangeven.
Gelieve er ook rekening mee te houden dat de parkeerplaatsen op het Engels Plein tijdens de werken niet beschikbaar zijn.

Nieuw wegdek, minder omgevingsgeluid
Tijdens de onderhoudswerken wordt de brug volledig vernieuwd: het viaduct krijgt een nieuw wegdek, een nieuwe waterdichting, nieuwe uitzettingsvoegen en nieuwe vangrails. Door gebruik te maken van geluidsarme voegen, zal er minder omgevingsgeluid merkbaar zijn.

Voorbereidende maatregelen aanleg vrije busbaan
Hoewel na de werken de verkeerssituatie ongewijzigd blijft, denkt AWV bij het uitvoeren van het onderhoud meteen aan de toekomstige evolutie van de mobiliteit in de omgeving van uw bedrijf. Om alle kansen te geven aan het openbaar vervoer wordt op deze brug nu al ruimte gemaakt voor de aanleg van een busbaan in de richting van het station. De brug wordt niet verbreed, maar anders ingericht. De verlichtingspalen worden van de middenberm weggehaald en naar de zijkant van de rijweg verplaatst. Later kan – na het verplaatsen van het fietspad – voldoende ruimte worden gecreëerd om zowel het autoverkeer als het busvervoer een vlotte maar gescheiden doorgang te verlenen op het viaduct.

Nieuwe fietspaden
De huidige fietspaden verdwijnen niet vooraleer er een volwaardig alternatief fietspad onder het viaduct aangelegd is. Het nieuwe fietspad, dat in 2013 samen met de heraanleg van het Engels Plein gerealiseerd wordt, zal de Vaart onder het viaduct met de Mechelsepoort verbinden. Volgens de huidige planning zal AWV begin 2015 de aansluitingen van dit nieuwe fietspad met de ring (voorbij het viaduct van de Lüdenscheidsingel) aanleggen. 
Spijtig genoeg verlopen de wegomleggingen voor fietsers telkens via trappen en duistere paden, en niet via een degelijk fietsbare verbinding. Bemerk ook dat er in het eerste citaat plaats wordt gemaakt voor nieuwe fietspaden OP het viaduct, en in het tweede citaat ONDER het viaduct. Meer daarover in een volgende post.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten