Wat toeristische fietstochten betreft is het aanbod in Leuven recent weer uitgebreid. Qua functionele routes blijft Vlaams-Brabant echter slabakken.
Misschien kan de provincie hier eens iets aan doen. Een tandje bijsteken als het ware.
Waar we in in Limburg bij elk knooppunt nog een kaart vonden zodat we ter plaatste de route konden uitstippelen naar een volgend punt, is dat in Vlaams-Brabant niet het geval. Enkel op deze knooppunten is iets te zien:
Knooppunt 81, rondpunt Vuntcomplex |
Knooppunt 80, Eénmeilaan |
De enige reden dat er hier een plannetje onder hangt is dat het knooppunt 80 recent werd verplaatst. Zou het echt teveel kosten om dat aan elk knooppunt te hangen?
Misschien kan de provincie hier eens iets aan doen. Een kaartje bijsteken als het ware.
Verder zien we dat de gemeentes nog veel last hebben van rond-de-kerk syndroom. Fietsroutes worden nog teveel gezien als enkel bevorderend voor de lokale toeristische attracties en horecazaken.
Deze lente tijdens de Wijgmaalse feesten was het weeral prijs: reden daar ineens weer drommen fietsen doorheen het loopparcours. De presentator begon er zowaar van te vloeken. Het waren echter allemaal knooppunters die braaf hun lijstje knooppunten aan het volgen waren, want één pijltje missen betekent compleet verloren rijden. Dit zijn foto's van vorig jaar:
Sint Hadrianusstraat, Wijgmaal |
Sint Hadrianusstraat, Wijgmaal |
Organisatoren van activiteiten onder de kerktoren vergeten dat een plein niet alleen een sociale functie heeft, maar ook een mobiliteitsfunctie. Er wordt dus niet aan gedacht om omleidingen voor fietsroutes in te stellen. Ook bij grotere activiteiten denkt men er niet altijd aan. Plots staat er dan een gepakt en gezakte fietser verloren in de voor fietsers versperde binnenstad.
Matthieu De Laeyensplein, Leuven |
Misschien kan de provincie hier eens iets aan doen. Een mentaliteitswijziging bijsteken als het ware.
En heel misschien maakt Leuven dan ook kans om als fietsstad te worden verkozen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten