zondag, december 05, 2010

Vaartkom

Onlangs heb ik enkele exemplaren van 'Handelen' doorgenomen. Handelaars worden al beter ingelicht dan de inwoners. Wij moeten ons tevreden stellen met deze info:
Het Engels plein wordt heringericht als grootschalige publieke ruimte
Het Engels Plein en de noordoever van de Vaartkom zullen elkaar in de toekomst aanvullen. Door het doorgaand gemotoriseerd verkeer te verplaatsen van de noordelijke oever naar het Engels Plein ontstaat een win-win situatie: de oever kan zich ontwikkelen tot een aangename wandelboulevard, terwijl de passage van het autoverkeer mogelijkheden biedt voor het Engels Plein.

Wat de fietsers dan zullen krijgen staat in een volgende passage:
Aangename, veilige en rechtstreekse verbindingen voor voetgangers en fietsers tussen de Vaartkom en het stadscentrum
De Vaartkom zal nauwer aansluiten bij de binnenstad. Het gebied ligt op amper 10 minuten wandelen van het station en de historische stadskern. Vandaag zijn de verbindingen nog niet optimaal uitgewerkt. Vandaar dat in de nieuwe projecten speciale aandacht gaat naar aangename, veilige en rechtstreekse verbindingen voor fietsers en voetgangers tussen de Vaartkom en het stadscentrum.

Op mijn vraag aan Omgeving.be omtrent de functionele hoofdroute die langs de Vaart ligt, kreeg ik het antwoord:
Geachte,

In het masterplan zijn verschillende provinciale functionele en recreatieve routes opgenomen, samen met enkele logische fietsverbindingen van en naar het centrum. Momenteel worden de voorstellen rond het fietsverkeer met de provincie besproken in het kader van subsidiëringen. Het ontwerp masterplan is in december afgerond, hierna zal een uitgebreide consultatieronde plaatsvinden.

Wij geven uw adres aan de stad door.

Met vriendelijke groeten

Ik ben benieuwd naar deze consultatieronde. Hopelijk krijgen we plannen te zien vooraleer de aannemers met hun graafmachines beginnen.

Vragen, vragen, vragen!
Hoe gaan ze al deze extra kruisingen met de fietsroutes veilig oplossen?
Waar gaan deze fietsroutes naar het centrum gelegd worden, en hoe rechtstreeks zullen ze zijn?

Zal er voldoende breedte zijn voor fietsers en voetgangers apart, of moeten ze samen over kronkelende halfverharde wegels van 2 meter breed zoals landschaparchitecten dat graag idyllisch voorstellen?
 

Er komt sowieso al een busverbinding bij om al deze  inwoners te vervoeren over een afstand die ze in amper 10 minuten kunnen wandelen. Hiervoor wordt de vroegere spoorbrug ingeschakeld (nu enkel voor zachte weggebruikers), en komt er aan de andere kant van het viaduct nog één bij voor de bus die terug moet rijden. Momenteel rijdt je als fietser langs de vaart gewoon de stad binnen zonder ergens te moeten stoppen voor lichten.


Deze busverbindingen worden 'geprivilegieerd' genoemd, naar en door de wijk Tweewaters. Blijft er voor fietsers nog wel plaats over?


Fietsers worden gewoon niet dikwijls vermeld. Dit wordt nochtans een eco-wijk, met aandacht voor veel fietsstallingen, oplaadpnten voor elekrtische voertuigen e.d. :
De autobestuurder krijgt een intrigerende plek om door te rijden en de open ruimte naast de viaduct wordt verkeersarm.
Wordt vervolgd!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten