zondag, december 12, 2010

Zone 30

Maandag zaten we samen met de PZ Leuven, zoals dat heet, om wat fietsaandachtspunten te bespreken, waaronder de 'zone 30'. Deze zal op 30 januari ingevoerd worden zoals reeds eerder gezegd, maar enkel voor de binnenstad. De deelgemeentes moeten nog wat op hun honger blijven zitten, want hiervoor zouden nog gemeenteraadsbeslissingen moeten worden genomen.

Met de opening van de Kerstmarkt zou er ook een bewustmakingscampagne starten, om iedereen in te lichten en voor te bereiden. Want zoals Rome niet werd gebouwd op één dag, zo kunnen niet alle straten tegelijk worden gesignaleerd, zeiden ze. Volgens deze domme fietsers kunnen ze nu al afgeplakte borden ophangen, en deze dan op de symbolische dag onthullen, maar dat is blijkbaar een te praktische gedachte voor Leuvense stadsmedewerkers.

Voor zebrapaden was er nog geen planning. Er zouden er enige kunnen blijven, voor andere zou een uitdovingsbeleid gevoerd worden. Welke? Volgend jaar ofzo wanneer de verf ging afslijten gingen ze daar eens over nadenken.

Ik zie het zo: op 30 januari zal plechtig het eerste bord worden opgehangen, en dan gaandeweg, over de jaren, straat na straat, wordt de zone 30 verder ingericht.
Details zullen we ongetwijfeld ooit nog krijgen, als de communicatie eens op gang komt. De Kerstmarkt is vorige week begonnen, maar op de site van Leuven is nog niets te bespeuren. Moeten we wachten tot 29 januari vooraleer het stadsbestuur eens duidelijk communiceert?

Ging het in Brussel ook zo traag? Alles wat we in Leuven zelf doen, doen we beter?

1 opmerking:

  1. En dan hebben we het nog niet over het afdwingen van de zone 30. Op de oude baan naar Korbeek-Lo is er ook een zone 30. Nog niet een vierde van alle automobilisten rijdt daar 30. Maar goed ... theoretisch is het een veilige situatie.

    BeantwoordenVerwijderen