dinsdag, november 22, 2011

Fietsers hebben genoeg van het (niet zo) fijn stof

Dit persbericht van de Fietsersbond waaide binnen:
De afgelopen dagen kreunde België weer onder veel te hoge waarden aan fijn stof. Ondanks het mooie weer was het dus niet voor iedereen even leuk om buiten te komen. Vooral zieken, jonge kinderen en ouderen hebben last van de ongezonde lucht. Deze luchtvervuiling kost ruim een jaar van het leven van elke Belg.

"Ook fietsers lijden onder het fijn stof", zegt Roel De Cleen van de
Fietsersbond. "De gezondheidswinst die we maken door te fietsen, wordt deels tenietgedaan door de ongezonde lucht. Bovendien worden mensen met gezondheidsproblemen bij fijn stof afgeraden om inspanningen te doen en de fiets te nemen, terwijl zij vaak net een fietstochtje nodig hebben. Het lijkt wel alsof we in de omgekeerde wereld leven."

De Fietsersbond stelt dat de fiets de enige oplossing is voor de milieu- en gezondheidsproblemen.

De overheid moet in de eerste plaats werken aan de luchtkwaliteit in de zones waar mensen wonen, leven en werken. Daarom moet men het oneigenlijke dieselgebruik aanpakken. Vele korte verplaatsingen gebeuren met dieselvoertuigen, en die zijn daar absoluut niet voor geschikt. Voor deze verplaatsingen kiest men beter voor een minder vervuilend voertuig, zoals de fiets.

Bovendien moeten de gewestelijke en federale regering werk maken van een coherent fiscaal mobiliteitsbeleid. Federale CO2-kortingen voor dieselvoertuigen bevorderen de verkoop van deze wagens met de slechte luchtkwaliteit als gevolg. De recente invoering van een nieuwe Belasting op Inverkeerstelling (BIV) in Vlaanderen focust eens te meer op CO2-uitstoot en laat de uitstoot aan fijn stof ongemoeid. De Fietsersbond waarschuwt dat de invoering van de jaarlijkse autobelasting dezelfde richting dreigt uit te gaan.

Daarnaast is er nood aan een wetgevend kader rond milieuzones. In Duitsland slaagt men erin om de stadskernen leefbaar te houden door er een portie gezonde lucht te garanderen. In België zijn net de steden de plaatsen met de slechtste lucht. Brussel, Gent en Antwerpen gaan per jaar meer dan een maand gebukt onder een dikke smoglaag.

Naast een aantal maatregelen om het autoverkeer te verminderen, is er tenslotte nood aan maatregelen die het fietsen stimuleren. De extra
belastingen op autobezit en -gebruik moeten gecompenseerd worden door belastingsverlagingen zodat de totale belastingdruk niet stijgt. Zo krijgen ook fietsers elke maand meer op hun bankrekening. Op die manier wordt fietsgebruik gestimuleerd en niet langer fiscaal afgestraft. "Als fietsgebruik beloond wordt, krijg je automatisch meer fietsers", besluit Roel De Cleen van de Fietsersbond.
Ook Leuven ontsnapt niet aan fijn stof. Sinds enkele maanden ben ik verplicht te puffen vooraleer te fietsen, of ik haal het einde van de rit niet. Inspanningsastma of zoiets. Vooral het contrast na een weekje uitwaaien in Sri Lanka is groot. Als je dus iemand hoestend/kuchend hoort aangefietst komen: Yep. That's me!

En wat lezen we in de krant:
Op het vlak van verkeer kunnen we een veel grotere vooruitgang boeken. En ja, natuurlijk komt er ook fijn stof uit het buitenland aanwaaien. Zoals ook nu weer, uit Duitsland en uit Polen. Maar we zijn netto-exporteur, we produceren meer fijn stof dan er hangt. Want het wordt altijd slechter als het windstil is.
...

Maar nog belangrijker is dat in Vlaanderen het aantal gereden kilometers drastisch naar beneden gaat.

Net wat men in Leuven dus NIET wil. Dat komt terug in deze uitspraak van de burgemeesterszoon over fijn stof:
Minister van Leefmilieu Tobback (SP.A) vindt dat niet nodig. ,,De enige, echte oplossing schuilt in structurele maatregelen op lange termijn, zoals het stimuleren van openbaar vervoer of milieuvriendelijkere auto's.''
Fietsers zijn dus geen deel van de oplossing, moeten we constateren. We ademen nochtans 7 keer meer fijn stof in doordat we net een inspanning leveren. Misschien moeten wij fietsers de boel maar de boel laten, en allemaal in onze auto gaan zitten, en zo de files tot ongehoorde proporties opblazen. Het is alleszins gezonder, en beter voor de economie.
Meer pap kan men halen in het rapport "AUTO EN GEZONDHEID":
Vlaanderen is immers een netto-exporteur van fijn stof en binnen de Vlaamse emissies van fijn stof vertegenwoordigen de transportemissies ongeveer 1/3 van de emissies.
...
In bepaalde regio’s is de bijdrage van Vlaamse emissies aanzienlijk belangrijker. In de Vlaamse ruit is hun bijdrage bijvoorbeeld 20 tot 30%. De Vlaamse ruit is het gebied tussen Antwerpen, Leuven, Brussel en Gent. Het is één van de dichtstbevolkte gebieden ter wereld (830 inw/km2)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten