dinsdag, november 15, 2011

Kaarten

Heb ik hier al eens verteld dat ik houd van oude kaarten? Maar ook hedendaagse kaarten zie ik graag. Zo werk ik af en toe kaarten bij op www.openstreetmaps.org, vooral als er wat straten in het Leuvense veranderen of ontbreken. Het tekenen van huizen met huisnummers en al, is ook heel bevredigend, omdat je de resultaten al de volgende dagen op de kaarten ziet verschijnen.

In Google Maps zitten veel fouten sinds ze de laatste keer van kaartset zijn gewisseld. Er is vooral bebouwing bijgekomen, maar fiets- en voetgangerspaden zijn massaal verdwenen. Dat is met weinig moeite te verhelpen (dat wist ik vroeger nog niet). Op het ontbrekende pad klikken met de rechtertoets, en 'Een probleem melden' kiezen. Daarna kan je je melding stofferen.

Enkele dagen (of weken) later krijg je dan dit verlossende mailtje:
Hallo Erik,
Uw melding van een probleem met Google Maps is gecontroleerd en u heeft gelijk.

Het Lijnloperspad loopt hier door tot aan de N19, duidelijk te zien op de satellietbeelden
We werken de kaart binnenkort bij en sturen u een e-mail wanneer u de wijziging kunt bekijken.
Hartelijk dank voor uw hulp bij het verbeteren van Google Maps.

Het werkt uds! Als iedereen de ontbrekende fietsinfrastructuur in zijn buurt ook effectief meldt, kunnen we misschien ooit de routeplanner ook eens gebruiken om fietsroutes uit te stippelen, want dat gaat nu nog altijd niet. Een kleine effort van Google Maps zelf is natuurlijk ook welkom.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten