zondag, november 06, 2011

Toegankelijkheid

Voor het Leuvense stadsbesuur en diverse diensten is toegankelijkheid redelijk belangrijk.
De stad wil zorgen dat de hele stad toegankelijk is.
Actiepunten:
  • evaluatie en bijsturing van het subsidiereglement voor toelage aan handelszaken die hun gebouw toegankelijk(er) maken
  • onderzoeken hoe bij toekenning van bouwvergunningen de aanvragers gestimuleerd kunnen worden om rekening te houden met toegankelijkheid
  • het verder uitbreiden van de werking van de Mindermobielencentrale door extra vrijwilligers aan te trekken 
  • zorgen voor een stad 'op maat' van jonge ouders door luiertafels, borstvoedingslokaaltjes, kindvriendelijke wachtplaatsen in openbare gebouwen, … te voorzien en dit ook stimuleren bij de Leuvense horeca en handel
Belangrijk genoeg om Red-de-stoep campagne uit te vinden, zodat de schuld van het niet goed kunnen passeren van minder goed te been zijnde burgers kan afgeschoven worden op de alom aanwezige fietsers.

Maar niet belangrijk genoeg om de aanbevelingen van het Vademecum voetgangersvoorzieningen te volgen en de openbare weg toegankelijk te maken.
Een bijzonder aandachtspunt vormt de kruising van een voetpad met zijstraten (al of niet met gebruik van zebrapaden). Hoogteverschillen verstoren het stapcomfort of het rijcomfort van rolwagens en moeten dan ook vermeden worden: trottoirbanden dienen over te gaan in gelijkgronds aangelegde kantstroken of trottoirbanden; straatgoten worden plaatselijk vervangen door kantstroken, met straat- en trottoirkolken vóór de kruising. Tussen wegverharding enerzijds en gelijkgrondse trottoirbanden of kantstroken anderzijds, mag er een hoogteverschil van maximum 0,5 cm bestaan. De voorkeur gaat naar een volledig gelijkgrondse aanleg.
Want wat zien we op het kruispunt van de net heraangelegde Gemeentestraat x Van Rodestraat x Leopold Beosierlaan? Boordstenen en asfaltbulten tot een dikke 3 cm hoog, net zoals we elders ook steeds bij fietspaden zien verschijnen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten