vrijdag, april 10, 2009

Luchtverontreiniging Bondgenotenlaan

Het gemotoriseerd verkeer moet blijven rijden in Leuven, de gezondheid van de inwoners is van geen tel:
Stad Leuven » gemeenteraadszittingen » 26-01-2009

Raadslid Fatiha Dahmani (Groen!) stelt een vraag naar aanleiding van het idee van minister Crevits om het instellen van meetpunten voor fijnstof te subsidiëren. Spreker vindt het gewenst dat Leuven ook een meetpunt krijgt en daartoe een dossier opstelt. De Milieudienst is al een vragende partij.
Schepen Mohamed Ridouani (sp.a – SLP) staat volledig achter het verzoek van mevrouw Dahmani. Het verzoek is al meerdere keren bij de Vlaamse Milieumaatschappij ingediend, echter werd steeds afgewezen. Men vond het in Leuven niet opportuun. De aankondiging van de minister is prima en de schepen is bereid nogmaals een verzoek in te dienen en nu ook te verzoeken om subsidie.
Voorzitter Louis Tobback (sp.a - SLP) zegt dat het college nogmaals een verzoek wil indienen, het liefst mede namens een unanieme raad. Het college is voor een meetnet voor fijnstof, de VMM heeft steeds gezegd het voor Leuven geen prioriteit te vinden. Een meetpunt in Leuven is alleen zinvol als onderdeel van een Vlaams meetnet. Dan kunnen goede conclusies worden getrokken.
Raadslid Hagen Goyvaerts (Vlaams Belang) wijst op het probleem van meten in de stad: er zijn turbulenties. Ook kruispunten zijn een punt van aandacht: hoe gaat men daarmee om? Het meten moet zinvol zijn en spreker staat niet echt achter het verzoek. Hij stelt voor het verzoek door het college te laten doen.
Voorzitter Louis Tobback (sp.a - SLP) vindt de bijzondere aandacht in Brugge vreemd. Fijnstof moet in geheel Vlaanderen worden gemeten. Als de Vlaamse regering vindt dat er in Leuven meerdere meetpunten moeten komen, zal de stad zich er niet tegen verzetten. Het heeft geen zin op eigen houtje een meetpunt te willen realiseren.
Raadslid Fatiha Dahmani (Groen!) vindt dat een grote stad als Leuven een meetpunt moet hebben. Fijnstof moet lokaal worden aangepakt. De stad kan goed maatregelen treffen, daar kan een plan voor worden opgesteld. Groen! vraagt al jaren om een meetpunt. Als het nu via een subsidieaanvraag kan, is dat prima. Dat moet worden gedaan.
Schepen Mohamed Ridouani (sp.a – SLP) zegt dat duidelijk is dat het college voorstander van een meetpunt is. De data moeten goed worden geïnterpreteerd. Er bestaat trouwens software waarmee men concentraties op straatniveau kan berekenen. Het mag echter niet tot gevolg hebben dat het verkeer daarom in Leuven wordt stilgelegd. De concentratie fijnstof is voor 75% afhankelijk van het Verenigd Koninkrijk en het Ruhrgebied.

Hieruit blijkt ook dat het stadbestuur niet echt overtuigd is dat de talrijke fietsers ook verkeer zijn. Neen, voor hen zijn fietsers terroristen die het echte verkeer hinderen.
Er zijn gelukkig nog inwoners met een kritische stem. Fijn stof wordt in heel Vlaanderen gemeten, alleen niet overal even fijnmazig: Vlaams-Brabant en Limburg moeten het elk met 3 meetpunten doen, tegenover 36 meetpunten voor heel vlaanderen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten