woensdag, april 22, 2009

Niet het eerste slachtoffer

De Tiensevest kent veel obstakels: olifanten, te snel rijdende bussen, gebrekkige roosters en slechte signalisatie zijn daar enkele van. Gelukkig vielen er nog geen doden. Alhoewel aanrijdingen frekwent gebeuren, komt er van het stadsbestuur weinig initiatief om de verkeersveiligheid te verbeteren. Integendeel. Het is niet nodig want volgens de politie is er telkens sprake van toeval.
Onze vorige preventieadviseur vertelde dikwijls in het kader van preventie van arbeidsongevallen het verhaal van de krokodil. Dit verhaal is ook hier van toepassing: is het echt noodzakelijk dat al dit druk busverkeer over een voetgangersplein verloopt? Volgens mijn eigen observaties rijden bussen en taxi's dikwijls te snel in deze zone 30. Vooral bij het op- en afrijden van het plein. Ik had de VOM gevraagd om eens zo een preventieve snelheidsmeter te plaatsen. Technisch was dat blijkbaar wat moeilijk want ze hebben hem in de zone 50 gehangen, en toen heeft daar tengevolge van verbouwingswerken elke dag een vrachtwagen voor geparkeerd gestaan. Overdag hebben alleen fietsers op het fietspad deze kunnen zien. Geweldige preventie! Het is mij ook een raadsel waarom het historische centrum van Leuven met zijn smalle straten moet bediend worden door megabussen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten