Soms wel. Dan google je naar 'fietsenstallingen station leuven' en dan, na veel bovengronds en ondergronds zoekwerk, kom je uit op deze mega-grote geheime openbare ondergrondse fietsenstalling:
Openbare stalling onder de trap
Ik vond eerst het 11 jaar oude document "BIJZONDER PLAN VAN AANLEG L23 Station" van ontwerpers KUL-Projectteam stadsontwerp, o.l.v. Prof. Dr. M. Smets en met medewerkers Alexander d'Hooghe en Johan Van Reeth.
Daarin vond ik het volgende i.v.m. fietsenstallingen (nota: wat nu Diestsepoort is, was toen nog een deel van de Diestsestraat):
3.1.4.6.6 Onbebouwde oppervlakte:
De onbebouwde oppervlakte zal ingericht worden als publiek toegankelijk voorplein, waarop de hoofdingang langs deze kopse zijde georiënteerd wordt. De open ruimte is gesitueerd op een niveau, aansluitend op het niveau van de aangrenzende zone voor fietsers en voetgangers.
Van de open ruimte zal minstens 20% onverhard en beplant zijn.
Een mandichte afsluiting met het spoorweggebied moet worden voorzien.
Het plein zal op een volwaardige manier op de niveaus 29.70 meter en 25.90 meter aansluiten. Dit laatste kan hetzij in de aangrenzende zone voor fietsers en voetgangers, hetzij doorheen het bouwvolume van Zone V gerealiseerd worden.
Los van de mogelijkheid om op het plein fietsenstallingen te voorzien, zal onder het voorplein en aansluitend op de Diestsestraat, een fietsenstalling voorzien worden die in oppervlakte minstens die van het plein evenaart. Deze fietsenparking, in overleg met de Stad, de NMBS en De Lijn te realiseren, zal publiek toegankelijk zijn en voornamelijk gericht op werknemers en bezoekers van de kantoren in zone K/ON enerzijds en op bus- en treinpendelaars anderzijds. De fietsenparking zal van voldoende daklichten voorzien zijn, evenals van gevelopeningen in de sokkel.
De privé-fietsenstalling van de Vlaamse ambtenaren, met de vermelde daklichten links achteraan.
De trap/helling er naartoe, met een hoog catacomben-gehalte.
Hier vlak tegen, achter een dikke betonnen wand, ligt de Bond-parking waar nog wat lege ruimte was. Weer al een stukje fietsparkeertunnel erbij?
Welke parels vond ik nog meer in dat document?
3.18.7 Diestsestraat
De Diestsestraat zal worden ingericht volgens de volgende principes:
- gemotoriseerd wegverkeer wordt voorzien op 1+1 rijstrook, met parkeerstrook.
- openbaar vervoer krijgt voorrang op autoverkeer.
- de Diestsestraat wordt als belangrijkste fietsverbinding tussen Kessel-Lo en Leuven uitgewerkt, door per rijrichting minstens 1.50 meter fietspadbreedte te voorzien (gescheiden van de andere weggebruikers).
- langs beide zijden wordt een voetpad voorzien van minstens 1.50 meter breed.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten