Ik heb een tijdje met verkeerskundigen samengewerkt en me altijd verbaasd hoe wereldvreemd deze tak van ‘wetenschap’ is. Een zone 30 wordt gezien als een soort vreedzaam utopia waarin zwakkere weggebruikers zonder gevaar als verkeersremmer fungeren en automobilisten daardoor langzaam en respectvol rijden, allemaal harmonieus samen in het ‘verblijfsgebied’. Word wakker en ga buiten kijken, verkeerskundigen en politici, dan zullen jullie zelf zien: DIT WERKT NIET!Gisterenavond zat ik als afgevaardigde van de Freinetschool Krullevaar't rond de tafel met preventie en andere stadsdiensten ter opvolging van de schoolroutekaart Wilsele/Wijgmaal. Aan de andere kant zaten verkeerspolitie , verkeersdeskundige en schepen. De drie Moella-Moelga's van de mobiliteit.
Nogmaals werd aan de scholen meegedeeld dat de kinderen maar moesten leren opgroeien in een zone 30 wereld zonder zebrapaden. Want dat vonden de aapjes een goed idee. Ze vonden van elkaar dat ze in de krant weer alles mooi hadden geformuleerd. High five! Goed bezig! Zij zijn uiteraard niet gek, dat zijn alleen maar de 99.997 andere inwoners van Leuven.
Weer kregen we terloops te horen dat fietspaden niet kunnen doorlopen over een kruispunt met voorrang van rechts. De voorrang is te verwarrend. Voor de aapjes of voor de chauffeurs, dat was mij niet duidelijk. Volgens de aapjes zorgt een beetje chaos en verwarring op het Martelarenplein voor meer veiligheid. In andere zones 30 zorgt een beetje chaos en verwarring voor onveiligheid. Het tegelijkertijd warm en koud blazen tot kunstvorm verheven.
Fietsers zijn weer de dupe: voor elk kruispunt stopt het fietspad met een boordsteen en na het fietspad begint het fietspad terug met een boordsteen. Dat er fiets-ROUTES moesten aangelegd worden, en geen stukjes onsamenhangende fiets-PAD, is men duidelijk weer vergeten
Voetgangers zijn weer de dupe: zonder zebrapaden, en vooral zonder snelheidscontrole is veilig oversteken quasi onmogelijk. Volgens de verkeers(on)deskundigen leiden zebrapaden tot hogere snelheden van gemotoriseerd verkeer en dus tot meer gevaar. Volgens de praktijk leiden zebrapaden tot lange files wegens de vrijwel continue stroom van voetgangers op drukke punten, waardoor het gemotoriseerde verkeer (lees lijnbussen) gestremd wordt, en dat mag toch niet gebeuren. The roads must roll!
Ook mijn indruk : de ondertunneling van de Tiensesteenweg, het aanleggen van een fietspad langs de Hoegaardsestraat, het weghalen van zebrapaden enz... allemaal maatregelen om de zwakke weggebruiker van de weg te halen. Alsof die daarmee zou verdwijnen.
BeantwoordenVerwijderen