donderdag, februari 17, 2011

Ruimtelijk Structuurplan Leuven

Uit het Ruimtelijk Structuurplan Leuven (Bindend Gedeelte), vooral de bewegwijzering laat op zich wachten:
FIETSNETWERK

4.1.28 De stad ontwikkelt een samenhangend fietsnetwerk, dat opgebouwd is uit twee deelnetwerken: de provinciale fietsroutes en de stedelijke fietsroutes.

4.1.29 Provinciale fietsroutes zijn gemeentegrens-overschrijdende routes waarop bovenlokaal fietsverkeer doorheen Leuven gebundeld wordt. Ze maken deel uit van het provinciaal fietsroutenetwerk.

De routes ontsluiten de belangrijkste verkeersattractoren in Leuven, waaronder minstens het stadscentrum, de multifunctionele ontwikkelingspolen, de bedrijventerreinen, de regionaalstedelijke recreatiegebieden en de campussen. Veiligheid, snelheid, continuïteit en reiscomfort zijn determinerend in de routekeuze.

De regionale fietsroutes moeten een eigen bedding krijgen, bewegwijzerd worden, verlicht zijn en, waar nodig, voorzien worden van beveiligde oversteekplaatsen.

4.1.30 Stedelijke fietsroutes zijn routes waarop het fietsverkeer binnen de agglomeratie Leuven gebundeld wordt. Ze sluiten aan op de provinciale fietsroutes. De routes ontsluiten de belangrijke verkeersattractoren in Leuven, waaronder (naast de in 4.1.29 vernoemde locaties) de woonkernen, de belangrijkste openruimtegebieden met natuur- of recreatiefunctie, de spoorhaltes, de bedrijvenfragmenten en de grote scholen.

Veiligheid, snelheid en continuïteit zijn determinerend in de routekeuze. De stadsfietsroutes moeten bewegwijzerd en verlicht worden, een wegmarkering of waar mogelijk een eigen bedding krijgen en, waar nodig, voorzien worden van beveiligde oversteekplaatsen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten