donderdag, maart 10, 2011

Fietsfuiken alom

Het Locomotievenpad wordt heraangelegd. Voor fietsers en voetgangers uiteraard. Ooit. Uiteindelijk. En hopelijk niet met gladde arduinstenen waar iedereen in de winter op uitglijdt.
Uiteraard worden omleidingen voor fietsers bij deze openbare bouwwerf ook weer gebrekkig gesignaleerd. Gebrekkig omdat je langs de omweg niet kunt fietsen. Het is er te smal.

Ik zag er deze morgen twee fietskerkhoven.


Ik zag er deze morgen deze fietsfuik. De zoveelste op een rij. Had het nu echt zoveel meer gekost om de breedte van deze doorsteek op een comfortabele 4m breedte te brengen?


Fietsers rijden hier dus ook weer op het voetpad, of over het gras, whatever it takes to get to your bikeparking, early in the morning.


Er is blijkbaar niemand bij de stadsdiensten die eigenlijk weet wat fietsers wensen, of nodig hebben, en dus wordt er maar vrolijk verder geklungeld. Ze moesten het alleen maar vragen. Fietsers willen vooral kunnen fietsen.

Er wordt helaas in den treure in brochures en persconferenties gemeld dat er aan fietsers wordt gedacht. Helaas merken wij fietsers daar ten velde weinig van. Eén maal per jaar staan er enkele commisarissen op de middenberm van de Ring om de verkeersdoden te herdenken. Eén minuut van stilte voor de doodgereden fietsers, en hup, ze hebben weer genoeg aan fietsers gedacht om er een heel jaar tegen te kunnen? Plannen van grote projecten worden ook bekeken door de VOM. En vervolgens fiets- en voetgangersonvriendelijk uitgevoerd?
Kijken en denken is een begin, DOEN is de logisch volgende stap, die men in Leuven vooralsnog niet neemt.

Even verder aan de IJzerenwegstraat, werd uw verslaggever, die braafjes de aangegeven omleiding volgde, pas echt gefuikt. GVD! Was ik maar los door de werf gereden! Ik voelde me net op berenjacht!


O jee! Een vrachtwagen!
Met ronkende motor en zonder chauffeur.
We kunnen er niet bovenover.
We kunnen er niet onderdoor.
We moeten er dwars doorheen!

KRASSERDEKRAS!
KRASSERDEKRAS!
KRASSERDEKRAS!


Zoals je kan zien was het een beetje moeilijk. De neiging om met betondallen te gooien, of om wat te gaan joy-riden, heb ik kunnen bedwingen. Voorlopig toch nog.

Waar is die verkeerspolitie dan toch wanneer je ze als zachte weggebruiker nodig hebt? Ah ja, ver weg aan het aan het rondrijden op hun moto's om 5 meter Vaartkom ofzo af te sluiten, god-mag-weten-waarom.


Gaat de boel ontploffen? Mogen de fietsers op het fietspad dan nog wel door?
Begrijpe wie begrijpen kan.

2 opmerkingen:

  1. Op de martelarenlaan is alle verkeer, dus ook fietser VERBODEN, daarvoor zijn er dus de verkeersborden C3!!! Dan valt alles weg dat het een fietspad is, alsook er is geen enkele aanduidingen dat het om een fietspad uberhaud gaat

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het stadsbestuur heeft gezegd (http://www.leuven.be/leven/mobiliteit-openbare-werken/openbare-werken/martelarenlaan/index.jsp)

    Tijdens de werken is de Martelarenlaan onderbroken voor doorgaand autoverkeer.

    * Verkeer komende van de Tiensesteenweg of Diestsesteenweg kan nog op de Martelarenlaan rijden tot aan de werfzone en moet dan terugkeren. De zijstraten van de Martelarenlaan blijven zo ook bereikbaar voor plaatselijk verkeer.

    * Voetgangers en fietsers kunnen nog langs de werken passeren.

    Dit is ook zo door de verkeerspolitie bevestigd.
    De aannemers vegen dikwijls hun gat aan correcte werfsignalisatie.

    BeantwoordenVerwijderen