woensdag, maart 02, 2011

Zone 30: klare taal of niet

Het heeft lang geduurd voor er eindelijk klare taal werd gebruikt. Een beetje maar, want de volgende zin verhelderd niet echt veel:
Toch zou de stad aan de scholen willen vragen om de leerlingen de juiste betekenis van de zone 30 aan te leren.
De 'juiste' betekenis' van de zone 30 is dat er een snelheidsbeperking van 30km/u geldt. Niets meer. Niets minder. Voor de rest is het verkeer er even fiets- en voetgangersonvriendelijk. Of is er soms een geheime betekenis, aleen voor verkeersdeskundigen?? Dan wordt het hoog tijd dat het Stadsbestuur hierover ook eens duidelijk communiceert.
Het is in het verleden ooit wel eens de bedoeling geweest om de zone 30 zodanig te reglementeren dat dit een soort woonerf zou worden, doch de wetgeving is nooit in deze zin aangepast.

Wat ook vermeld had kunnen worden, is dat de verplichting om het zebrapad te gebruiken natuurlijk enkel geldt tot 30m:
42.4.1. De voetgangers moeten de rijbaan haaks op haar aslijn oversteken; zij mogen er, zonder dat het nodig is, noch slenteren, noch blijven staan.
Wanneer er op minder dan ongeveer 30 meter afstand een oversteekplaats voor voetgangers is, moeten de voetgangers deze oversteekplaats volgen.
De voetgangers mogen het verkeer niet nodeloos belemmeren op een trottoir dat de rijbaan oversteekt, zoals gedefinieerd in artikel 2.40.
De zone 30 van Martelarenplein ging het plein teruggeven aan de zachte weggebruikers hoor ik soms zeggen. Niets daarvan!

In het 'Fotoboek stationsomgeving' lezen we:
Een veilig en aangenaam Martelarenplein
Het Martelarenplein is het hart van de buurt. De charme ervan wordt bekomen door de energieke menging van de duizenden gebruikers (passanten, bus- en treinreizigers, horecabezoekers, …), zonder de druk van overtollig verkeer. In deze 'zone 30' zijn met de auto slechts een beperkt aantal verbindingen mogelijk: bijvoorbeeld een 'kiss and ride' in de hoek van het plein en een taxistandplaats voor het stationsgebouw. Talrijke banken en terrassen nodigen uit om te genieten van deze nieuwe, open ruimte in de stad.
Zo werd het destijds beschreven. De realiteit van elke dag toont dat "zonder de druk van overtollig verkeer" duidelijk een ontwerpleugen was, want over het auto-, bus- en vrachtwagenverkeer naar en van de Bondgenotenlaan wordt zelfs helemaal niet gesproken, alsof dat niet zou bestaan.

De overgang tussen het bus- en treinstation zal ook naadloos zijn. Via de ondergrondse tunnel van het spoorwegstation komen de reizigers rechtstreeks in het busstation. Van hieruit heeft men ook een veilige oversteek naar de Bondgenotenlaan.

en

De zorgvuldig uitgestippelde voetgangerspassages loodsen de passant eenvoudig van auto naar bus, trein of binnenstad. De parkeergarage biedt namelijk uiterst makkelijke correspondentie met het busstation, de treinperrons en het stationsplein annex Bondgenotenlaan.

De voetgangers die dus veilig willen oversteken worden eigenlijk verondersteld ondergronds te gaan? Daarvoor zijn de toegangen dan weer veel te klein ontworpen, en liggen ze niet in de natuurlijke flow van het voetgangersverkeer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten