maandag, maart 14, 2011

Recht er over

Tante Crevits is druk bezig. Er komen meer en meer fietspaden. Honderden kilometers per jaar, ofzo, ik hoorde het van de week nog op de radio. We zouden moeten blij zijn, maar toch. We mogen dan ook de komende jaren ook meer omrijden, en omrijden, en omrijden. Want men kan toch geen fietspad aanleggen zonder jarenlange wegomleggingen voor diezelfde fietsers?

Tussen Leuven en Mechelen ligt een kanaal, in Leuven noemen we dit de Leuvense Vaart. Er ligt (bijna overal) een jaagpad aan de linker- en rechterkant. Daar wordt heel veel op gefietst, functioneel zowel als recreatief. Zeker nu de lente begint.

Het was een rustige zondag. De eerste in 200 jaar. We vertrokken op de fiets richting Mechelen. We konden niet overal door waar we wilden: een stuk tussen Wijgmaal en Tildonk was onderbroken, en ook een stuk tussen Kampenhout-sas en Boortmeerbeek. Misschien komt er wel nieuwe asfalt.


In Wijgmaal lazen we:

In Kampenhout-sas:

In Boortmeerbeek.

En zoals gewoonlijk: enkel toegang voor rijwielen en voetgangers verboden. Bromfietsen klasse A mogen blijkbaar wel door.

3 opmerkingen:

  1. Het jaagpad langs de vaart is van een autoluwe fietsweg langzaam maar zeker aan het veranderen in een sluipweg voor auto's en zwaar vervoer. De rechteroever vanaf Wijgmaal brug tot aan Tildonk is al lang niet meer veilig.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. misschien een complot om bromfietsers-A voorgoed uit het verkeer te verwijderen?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Aan de andere kant stonden ook borden aan de Cargill, maar het was open, er was verse asfalt gegoten. Ook aan het sas van Kampenhout vers asfalt en de niet ongevaarlijke chicane aan het turbine huisje weggewerkt. Mooi.
    Minder mooi, in Mechelen, het onverharde stuk naar het Zennegat. Vlak voor het Zennegat dijk afgesloten voor werken, nieuwe overgang over Vaart. Dan er maar langs gekropen.Is dat nu zo moeilijk om wat signalisatie aan te brengen ?

    Tony

    BeantwoordenVerwijderen