Na het vorige artikel las ik nog wat literatuur over fietsstraten, bijvoorbeeld
dit. Daarin vond ik vooral deze passage het onthouden waard:
Functionele eisen en beperkt autoverkeer
Functionele eisen voor fietsstraten vallen grotendeels samen met die voor hoofdfietsroutes:
1. Veel fietsers maken gebruik van de route, waarbij ‘veel’ enerzijds relatief opgevat moet worden: binnen de lokale verhoudingen, maar anderzijds zeker ook absoluut: minstens 2.000 fietsers/etm.
2. Het volgen van de route dient ‘vanzelf’ te gaan. Op keuzepunten kan daartoe geleiding van de fietsers nodig zijn.
3. De route moet aantrekkelijker zijn: gestrekt en zonder veel oponthoud (voorrang), zodat hij fietsers aantrekt. Dat laatste lukt alleen als de route geen omweg in tijd of afstand inhoudt.
4. De rijsnelheid en de intensiteit van het gemotoriseerde verkeer dienen hoe dan ook aan maxima te worden gebonden, hetzij door verleiden, hetzij door afdwingen.
5. Het comfort van de fietsers vraagt een blijvend vlakke verharding.
6. De route moet goed in de omgeving passen en sociaal veilig zijn.
Tijd om mijn foto's uit Amsterdam even boven te halen, en ze even in te delen volgens dezelfde types. Terwijl we er één dagje kinderloos rondliepen heb ik zomaar in de wilde weg wat fietsinfrastructuur getrokken, zonder ergens speciaal aandacht aan te besteden. Wat ons van gedrag opviel was dat fietsers consequent bellen nog voor ze een kruispunt oprijden, om zo dwarsende fietsers en voetgangers tijdig te waarschuwen. En ook om dwalende toeristen van de fietsstraat op het voetpad te jagen. Wat ons van infrastructuur opviel, was dat alhoewel elke straat een andere vorm van fietsstraat heeft, het voor de fietsers wel allemaal op elkaar aansluit, en zeker op de kruispunten.
Type 1 Woonstraat
Opvallend was dat elke woonstraat een zone 30 was. De verbindingsstraten, vooral gekenmerkt door de zichtbare tramlijnen, dan weer niet, maar zoals je hier zit, toch soms ook met een snelheidsbeperking tot 30km/u.
|
Utrechtsestraat x Utrechtsedwarsstraat |
|
Utrechtsedwarsstraat |
Type 2 Fietsers ruim aan de zijkant
|
Amstel x Nieuwe Herengracht |
|
Amstel x Nieuwe Herengracht |
Type 3 Fietsers meer middenop
|
Rembrandtplein |
|
Waterlooplein |
|
Staalstraat x Zwanenburgwal |
Type 4 Rijbaanscheiding
Door het park rijden alleen fietsers en trams.
|
Frederiksplein |
De éénrichtingsfietsstraat links op de foto wordt ook gebruikt door de leveranciers van de winkeltjes.
|
Rokin |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten