vrijdag, maart 25, 2011

Studie Spoordoortocht Wijgmaal (L53)

De denkoefening die het stadsbestuur maakte kwam al in de krant. Het staat komende maandag ook op de agenda van de gemeenteraad:
De goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomsten 'spoorkruising Naamsesteenweg' en 'spoordoortocht Wijgmaal'.
Op 16-03-2011 was er een infovergadering in de zaal van het VaarTTheater. Dit is mijn verslag.

Wat?
Infrabel heeft de doelstelling om tegen 2015 een 200-tal overwegen af te schaffen, om de veiligheid te verhogen. Een dik jaar geleden ofzo vroegen zij aan het stadsbestuur of het mogelijk was om de spoorwegovergangen in Wijgmaal te sluiten. Stad Leuven en Infrabel zullen een samenwerkingovereenkomst sluiten om een studie hieromtrent te laten uitvoeren. Deze studie zal uitmonden in een masterplan, dat de algemene tendens zal aanduiden. Dit zal geen uitvoeringsplan zijn met exacte maten, die studie moet daarna nog beginnen.

Waar?
Het betreft de volgende spoorwegovergangen
OW30 Wakkerzeelsebaan
OW31 Baron Descampslaan
OW32 Gebroeders Tassetstraat
OW33 Remylaan

Waarom?
- verkeerveiligheid verhogen
- stopplaats Wijgmaal moderniseren
- spoorwegnet veilig en bedrijfszekerder maken
- overgangen vervangen
- woonkernen verdichten
- natuurlijke structuur uitbouwen
- openbaar vervoer verbeteren
- barrièrewerking verminderen
- leefkwaliteit verhogen

Wanneer?
midden 2011: start studie
midden 2012: finaliseren masterplan
najaar 2012: presentatie van dit masterplan aan de inwoners.

Gevolgen?
Het RUP Wakkerszeelsebaan (woonuitbreidingsgebied) is even op hold gezet zodat men dit gebied ook in de studie kan meenemen, bijvoorbeeld zou men de Wakkerzeelsebaan via dit gebied kunnen laten uitstulpen omdat de bebouwing aan de overgang zelf wat krap is.

Commentaar uit Wijgmaal?
- verkeerschaos: toen men enkele jaren geleden toeritdosering wou invoeren op de Baron Descampslaan zorgde dit ook voor verkeersopstopping.
- inspraak: vele Wijgmalenaren hadden toch de vraag om hun stem te mogen laten horen eens de alternatieven uitgewerkt zijn, en voor de 'experten' van Infrabel en Stad Leuven hiertussen zullen kiezen welke uitgewerkt worden voor het masterplan.
- spoorwegtraject in een sleuf leggen zou voor de doorgang en de leefbaarheid de beste oplossing zijn.

Moesten er nog mensen uit Wijgmaal zijn met vragen en opmerkingen, Infrabel cel buurtbewoners verzamelt ze en stuurt ze door naar de juiste betrokkenen: Ingenieurs van Infrabel of Ruitelijke Ordening Stad Leuven.

De ingescande presentatie die werd uitgedeeld vind je hier.
De versie van Infrabel vind je hier.

1 opmerking:

  1. In de Hambosstraat te Wijgmaal worden wij dagelijks aan de spooroverweg Nr. 29 geconfronteerd met zeer gevaarlijke situaties.
    Gezien de Wakkerzeelsebaan reeds geruime tijd onderbroken is word de Hambosstraat Haacht / Wijgmaal als sluipweg voor het doorgaand verkeer gebruikt.
    Over een afstand van +/- 350 meter worden de fietsers als het ware de gracht in gereden door ongeduldige weggebruikers.
    Het is onmogelijk om als automobilist elkaar te kruisen in deze smalle straat.
    Het gevolg van dit drukke verkeer heeft een invloed op het wegdek,
    levensgevaarlijk voor de fietsende massa.
    Door de werken van de firma Celis aan de vaart op grondgebied Haacht is nu ook de zwakke weggebruiker verplicht de Hambosstraat te nemen i.p.v. het jaagpad.
    De borden : uitgezonderd plaatselijk verkeer, max 7,5t, 50km, word genegeerd.
    Vrachtwagens met opleggers zijn schering en inslag en kunnen regelmatig de overweg nr. 29 niet nemen met gevolg dat zij achterwaarts terug de straat uit moeten.
    Hamvraag : Is deze overweg niet begrepen in de studie van het project ' Spoordoortocht Wijgmaal'?
    Bestaat de mogelijk niet om in navolging van buurgemeente Rotselaar deze overweg af te sluiten? Een tunnel voor fietsers en voetgangers zou de hemel op aarde zijn.

    BeantwoordenVerwijderen