woensdag, februari 08, 2012

In de put

Sinds kort fiets ik weer regelmatig 's morgens functioneel langs de Omleiding in Herent. Een grote aalmoesfactor heeft de spoorwegonderdoorgang, met een hangende constructie voor de voetgangers waar fietspad onder door loopt.
Omleiding, Herent

schets huidige situatie
Omleiding, Herent

Dit vinden we hierover op de site van fietsersbond Herent.
Het fietspad langsheen de Omleiding volgt geenszins de sleuf onder de Wilselsesteenweg. Deze weg wordt op maaiveldhoogte gekruist, terwijl onder de spoorweg een hangende constructie de fietser moet toelaten om zijn weg te vervolgen én te verknopen met de bestaande fietsroute langsheen het spoor, waardoor een vlotte verbinding tot stand wordt gebracht tussen Herent en de vaart.
De nadelen aan de huidige realisatie zijn:
- deze hangende constructie voor voetgangers hangt slechts 1m90 boven het fietspad, waardoor het fietspad daaronder niet met de gebruikelijke middelen kan geveegd of geruimd worden: dus modderoverlast telkens het hard regent, en sneeuwoverlast telkens het sneeuwt. Als  er al geruimd wordt dan gaat dat zo:
- het fietspad gaat hier door een onnodige diepe put, terwijl je verder al genoeg bergop mag trappen om door de sleuf in de Roeselberg te fietsen
- verbinding met Brampad werd helemaal niet gerealiseerd


Ik heb even de bestaande situatie geschetst, met twee oplossingen, met stijgende kosten, maar ook stijgend fietscomfort.

schets 1: minimale aanpassingen: fietspad uitplooien tot naast hangende constructie, trap met fietsgoot
schets 2: grotere aanpassingen: fietspad ophogen met keermuur
Zo ziet dat eruit aan de Leuvensesteenweg in Mechelen. Zo zag ik het in Den Haag:
Rijswijkseweg, Den Haag

Bij de allerbeste oplossing zou dan nog een helling in de talud naast het trapje mogen komen, waardoor er een fietsbare verbinding ontstaat tussen Omleiding en Brampad. Maar dat zal wel helemaal te hoog gegrepen zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten